Otru cambiu educativu pa siguir el mesmu mal camín
(El Fielato, 4 de payares)
Un profesor xubiláu de
física y química d’un institutu de Zaragoza, José Luis Domínguez, llevó a la
fiscalía del Tribunal Supremu a la ministra Isabel Celaa por promover que los
estudiantes pasen de cursos y se titulen ensín dengún llímite de suspensos.
L’argumentu xurídicu, aceptáu polos fiscales, ye que se trata d’una midía
anticonstitucional. Nun soi espertu nel asuntu pero quixera opinar de la
custión pa min más importante: la educativa.
La razón aparente pa
tomar esta decisión ye que la covid va dificultar los estudios pa munchos
chavales de bachiller y que, pa salvar esa circunstancia, van primar na
calificación el trabayu n’equipu y non tanto los resultaos del llabor
individual. Dalgo no entiendo: ¿cómo van dar más pesu al trabayu n’equipu si la
enseñanza ye a distancia y na parte presencial los alumnos tan a dos metros ún
d’otru?
Pero vamos al fondu. Yo
nun fui profesor d’enseñanza media, pero sí cuarenta años na universidá, dende
1980 ata 2020, en tolos cursos pero siempres con una asignatura nel primer
ciclu, la d’estructura económica mundial. y llegáranme estudiantes productos de
toles reformes educatives habíes y por haber. Viviera con particular
preocupación la reforma de los ochenta-noventa que, col argumentu de que los
neños de clases más acomodaes tiníen aída en casa, decidieron rebaxar los
conteníos. El resultáu fora claru: toós baxaron el nivel de conocimientos y los
pudientes siguieron teniendo los mesmos recursos culturales familiares. Amás, abriérase
más la brecha ente la educación pública y dalgunos, non tóos, centros privaos.
La enseñanza pública,
especialmente la media, ye la que permite facer realidá la igualdá
d’oportunidaes ya eso namás puede consiguise al traviés del conocimientu, un
conocimientu que requier esfuerzu. Ye mester inculcar nos estudiantes l’amor al
conocimientu y qu’hai que trabayar p’aprobar, pa pasar de cursu, pa llograr la
titulación. Ye necesario, polo tanto, que cualisquier reforma del sistema
educativu pase pola escelencia y non, precisamente, polo contrario, como, por
exemplu, dar aprobaos xenerales sistemáticos. Esa y non otra ye la vía pa
qu’espoxigue’l conocmientu y, a un tiempu, potenciar la igualdá d’oportunidaes.
Permitir alcanzar títulos sin aprobalos ye la manera más eficaz pa elliminar
definitivamente un sistema educativu equitativu.
¿Cómo-y despliquen unos
padres o unos profesores a un adolescente, por naturaleza persona en formación,
inmadura si preferimos dicir, que faiga esfuerzos por daprender si sabe qu’eso
nun importa, porque va salir col títulu como los que sí estudiaron? Dai esi
mensax ye facéi mui mal serviciu y non, precisamente, echái una manu pa que
salga alantre, porque ye edulcorar una vida que, especialmente pa los sectores
más desfavorecíos y con la que ta caendo y peor que va vinir, nun ye
precisamente fácile. Cuando un estudiante salga al mercáu de trabayu, o tien
les mesmes competencies qu’otru, o mal-y van dir les coses.
Si nun se modifica el
sistema precisamente en sentíu contrariu al que se pretende sedrá perdifícile
que los neños que tan en situaciones económiques y culturales más precaries
progresen con respecto a los sos padres, que fuera la gran aportación de la
escuela pública al cambiu social d’Europa. Los adolescentes acomodaos tienen
refuerzos en casa, los sos padres suelen tener estudios, medios como poco pero
muchos yá universitarios, van al estranxeru a daprender idiomes, cosa que
requier esfuerzu tamién, ya un llargu etcétera. ¿Cómo aídes a cambiar el destín
d’un neñu d’otra clase social al que-y dices que nun importa qu’apruebe o
suspenda? Facer eso ye consolidar la estructura clasista que ya padecemos, con
nula movilidad. Bono, con muncha movilidá haza abaxo, que yá son munchos los
mozos de xeneraciones nueves que tan viviendo o van vivir peor que les
anteriores. Amás, nun escaezamos dalgo que conocemos pola historia, inclusive
con conocidísimos episodios recientes: regalar los títulos xenera personas
dóciles, acrítiques y manipulables poles las élites. “Sólo los educaos son
llibres”; díxolo Epícteto.
Si vamos por esi camín,
meyor sedrá suprimir la educación pública, que ye lo que más mos cuesta xunta
les pensiones y la sanidá, dexar a la clase alta facer y desfacer. Teniendo pa
comer ya un techu, l’esclavismu tampoco taba tan mal. Con ser obedientes y nun
rechistar, tóo pué dir bien. Claude Helvetius escribiera que “la educación
faemos ser lo que somos”.