"Asturies tinía la soberanía propia d'un estáu: moneda, defensa ya esteriores"
(RPA, 8-8-2018)
Monchi Álvarez: Otra vuelta tenemos con nós a David Rivas, profesor d’estructura económica n’Autónoma de Madrid, escritor, polemista incansable, col que vamos falar del Conseyu Soberanu d’Asturies y Llión. Igual a dalgunos puede sonái a chino pero a otros puede traéis recuerdos de tener nes manes unos billetinos bancarios emitíos pol Conseyu Soberanu. Bones tardes, profesor.
Monchi Álvarez: Otra vuelta tenemos con nós a David Rivas, profesor d’estructura económica n’Autónoma de Madrid, escritor, polemista incansable, col que vamos falar del Conseyu Soberanu d’Asturies y Llión. Igual a dalgunos puede sonái a chino pero a otros puede traéis recuerdos de tener nes manes unos billetinos bancarios emitíos pol Conseyu Soberanu. Bones tardes, profesor.
David M. Rivas: Bona
tardi, amigu.
M.A.: El Conseyu Soberanu
d’Asturies y Llión, ¿cómo naz y cuándo naz?
D.M.R.: Naz cuando, tres
la cayía de Bilbao ya’l pactu de Santoña del gobiernu vascu colos fascistes
italianos, el frente del norte ta, sinón condergáu definitivamente, sí que con
enormes dificultaes pa sobrovivir. Asturies y Santander queden aisllaes del
restu del tarrentoriu republicanu ya’l gobiernu de Xixón decide declarase
soberanu y convertir el vieyu Conseyu Interprovincial d’Asturies y Llión en
Conseyu Soberanu. Por eso caltienen el nome de Llión, anque la so xurisdicción
abarcaba Asturies, menos la so parte más occidental y la capital, tomaes yá
polos franquistes, y cuásique tola provincia de Santander. Fixéralo’l gobiernu
por un principiu de responsabilidá, especialmente pa garantizar los abastecimientos
y l’orde nel exércitu, que pasa a depender de Xixón y non de Valencia, onde
taba’l gobiernu republicanu. Pero tamién se fixera por un principiu
autonomista, custión de la que prestaríame falar dempués. Hai, n’actualidá,
gran confusión ente l’autonomismu d’aquellos homes y d’aquelles organizaciones,
ya inclusive hai autores que falen, directamente, de nacionalismu. Lo que ye verdá ye que l’estatutu d’autonomía
asturianu taba nel Congresu de los Diputaos y qu’Asturies diba convertise na
cuarta comunidá autónoma, tres Cataluña, Euskadi y Galicia. Pero col iniciu de
la guerra tóo camudara y l’estatutu nun se pudo aprebar.
M.A.: Oseya, qu’el
Conseyu Soberanu ye una tresformación del Conseyu Interprovincial.
D.M.R.: Sí, ye una
evolución llóxica. Nestes denominaciones pesaron muncho les cadarmes previes de
les organizaciones polítiques y sindicales. Por exemplu, la federación
asturiana de la CNT yera dende los años venti Federación d’Asturies, Llión y
Palencia, comprendiendo Asturies tamién a Santander y Llión tamién a Zamora. Ye
dalgo que llama l’atención ver cómo los anarcosindicalistes consideraben como
fronteres les de les antigües tierres de los ástures y los cántabros. Esto ye
que, per baxo un discursu mui antinacionalista no político, tiníen mui asumía
lo que llamaríamos la so nación
primixenia. Nel anarquismu hai una llarga tradición d’entender la nación
como una realidá histórica y cultural, pero non como un constructu políticu,
que pa ellos eso namái que lo ye l’estáu. A eses coses me refiero yo cuando
falo de la discusión ente rexonalismu, autonomismu, nacionalismu…
M.A.: Yera cuando
Asturies y Llión caminaben xuntes, cosa que rompió más tarde. Porque nun taba
mal esa idega de dir xuntos nuna autonomía. Tu entrugues a un llionés y,
normalmente, responde que ta más identificáu con un asturianu que con un
castellán.
D.M.R.: Eso ye evidente.
Y na última encuesta que fixera’l CIS sobro la custión nacional, cuando fala de
lo qu’en socioloxía denominen termómetru
de los sentimientos, nel qu’estrema entre Llión y Castiella, los asturianos
danse un 9, entre 1 y 10, a sigomesmos, un 7 a los llioneses y nun apreben a
naide más, raspiando’l pase los gallegos y los vascos con un 4 y picu.
L’autonomía de Castiella y Llión fora cosa de Martín Villa, un falanxista
llionés. Tratábase de formar una rexón mui grande que amortiguare’l pesu de les
periferies y, amás, que pudiera identificase col orixe teóricu de la
unificación d’España. Pero, d’otra banda, hebo una llucha ente burguesíes llocales.
Si Castiella yera autónoma, la so capital diba ser Burgos; y si Llión lo yera
tamién, la so capital sedría Llión. Les fuerces vives de Valladolid vieron la
so ocasión na propuesta de Martín Villa y ganaron. Lo mesmo fixeron les fuerces
vives de Logroño y de Segovia, que pretendíen dixebrase del proyeutu, ya unes
algamáronlo, dando orixe a La Rioxa, ya otres non. Pero caro que los llioneses
preferíen dir con Asturies. Seguramente los asturianos nun tiníen tantu enfotu
nello.
M.A.: Enantes falábamos de
la moneda, porque equí emitiéranse billetes.
D.M.R.: Sí, que llevaben
la firma de Belarmino Tomás y por eso la xente llamábalos belarminos. Muncha xente recordaralos. Seguramente poco xente los
emplegara como mediu de pagu porque poques persones con diez años más o menos
en 1937 siguirán nesti mundiu, pero munchos conociéranlos y dalgunos tendránlos
tovía. Fuera terrible cuando Franco toma Asturies y suprime la moneda del
Conseyu Soberanu y muches families quedaron ensín nada.
M.A.: Esi dineru yera
papel moyao, yere como una collección de cromos.
D.M.R.: Asina fora, el
gobiernu franquista nun autorizó dengún tipu de cambiu nin de convertibilidá.
Yera un castigu más a los asturianos. Quien tinía perres nel bancu tovía pudo
facer dalgún xuegu, pero los que lu teníen en casa, que yera lo normal porque
la xente nun confiaba na banca naquelles condiciones de guerra y pensaba que lo
mesmo lo necesitaba pa escapar o pa comprar favores, inclusive alimentos o
melicines nel mercáu negro, quedárase con una arqueta enllena de billetes de monopoly. Los mios güelos maternos, por
exemplu, tiníen l’equivalente pa comprar una casa. Por eso munchos asturianos
de la mio edá y más xóvenes conociéramos los belarminos. Yo xugaba con ellos
cuando neñu, y como yo cientos de neños más.
M.A.: ¿Y qué-y contaben a
David Rivas los mayores, en casa, del Conseyu d’Asturies y Llión?
D.M.R.: Yo tuvi la suerte
de que mio güelu maternu vivió munchos años y, amás, yá yera un home
relativamente mayor cuando la guerra porque naciera en 1901. Tinía mui claros
los recuerdos y, amás, participara en política, nel sindicalismu, dende los
años venti. Elli falábame del gobiernu de la Casa Blanca, esa casa d’El Parchís que tien un estilu naval, que
tien traces de barcu. Ellí taba la sei del gobiernu. Tamién la llamaben Casa de Belarmino Tomás, un nome que tal
paez de casería, d’aldega. Pa mio güelu el Conseyu Soberanu yera’l gobiernu
llexítimu y los conseyeros yeren los sos representantes. Evidentemente pa elli
aquel gobiernu yera llexítimu porque asina lo decidieran previamente les
organizaciones a les que pertenecía, aprebando qu’entraren nel conseyu miembros
de la CNT y de la FAI. Un amigu suyu al que yo conociera yá nos setenta, Ramón
Álvarez Palomo, yera el conseyeru de pesca en representación de la FAI. Tamién
me contara, porque lo viviera de primera manu, qu’el Partido Comunista nun
quería que se declararen soberanos y que punxo milicies n’El Parchís cola orde
d’afusilar a los conseyeros si lo facíen. Nun llegaron a la situación del mayu
de Barcelona, a tiros unos con otros, porque’l PCE viérase en minoría política
y con una fuerza armada mui inferior y, al final, aceptó la decisión y
participó nel gobiernu, salvándose la unidá de los republicanos.
M.A.: Hai unos minutos
manexaba dos términos: autonomista y nacionalista. Esos dos términos qu’hai
vegaes que se crucen y que paez que se fusionen, ¿por qué los manexa David
Rivas falando del Conseyu Soberanu d’Asturies y Llión?
D.M.R.: L’autonomismu
yera una corriente que taba presente na sociedá asturiana desde décades atrás y
fueron autores y políticos tradicionalistes, lliberales y reformistes los que
lo impulsaron. Tamién parte del republicanismu, el que vinía de Pí i Margall,
lo llevaba como bandera. Cuando la república, n’Asturies yeran autonomistes los
reformistes de Melquiades Álvarez y la mayor parte d’Izquierda Republicana. La
izquierda nun lo tinía tan claro, pero’l PSOE tinía una estructura interna
federal, lo mesmo que la CNT, colo qu’entendíen la custión ensín grandes
problemes. Nel fondu, como dicíamos, yera la organización más historicista, por cuanto la so federación abarcaba Asturies, Llión, Zamora, Santander y Palencia. Contra l’autonomía y contra cualisquier descentralización taben les
dreches qu’acabaron formando la CEDA, los comunistes y, evidentemente, los
fascistes. Eso quier dicir que, sacantes el PCE, toles fuerces en presencia del
conseyu yeren favoratibles al autonomismu. La cuestión nacionalista ye cosa
distinta. Hai agora una llectura de l’Asturies de los años trenta qu’incide nun
plantegamientu de calter nacionalista, entamando pola mesma revolución del 34
y, riba tóo, pasando pol Conseyu Soberanu. Ye una visión minoritaria pero non
por eso despreciable y con argumentarios dignos de tenese en cuenta. La mayoría
d’autores refuguen esa razón, basándose en que, si miramos los documentos de la
época, dengún personax d’importancia nin denguna organización fala en términos
nacionalistes sobro la realidá d’Asturies, anque hai dalgún artículu
d’Eleuterio Quintanilla que güei podría espublizase n’Infoasturies ensín desentonar de la llínia xeneral d’esi dixital.
Pero, ya yo pienso qu’equí ta la custión, nun fae falta que revindiques la
consideración d’Asturies como nación o que te definas como nacionalista pa que
nun dexes de tener comportamientos y polítiques nacionales. Lo mesmo que, a la
inversa, puedes definite como lliberal y ser un fascista de llibru, como vemos
nel presente. Si llámate lliberal nun
evita que nun lo seyas, ¿por qué nun llámate nacionalista nun va evitar que sigas polítiques nacionalistes? Los actores
d’aquellos años respondieron a un fechu nacional, un fechu diferencial que yá
arranca de primeros del XIX, col 25 de mayu de 1808 como gumial, que sigui nel
XX, españando en 1934 y que tién otru culmen en 1937. Pensemos nel 34. Obreros
organizaos habíalos en Vizcaya, en Barcelona… ¿por qué namás Asturies? En
parte, ya ehí alcontramos una primer razón pa pescanciar l’añoriciu de la clas
trabayadora al nacionalismu nominal, ye que lo mesmo nel País Vascu qu’en
Cataluña hai una potente burguesía nacionalista cola que nun quieren collaborar.
N’Asturies esa burguesía nun esiste y, polo tanto, son los socialistes y los
anarquistes los que representen a la nación, ensín necesidá de definiciones
polítiques ad hoc. Son,
cenciellamente, asturianos y, la mayoría, obreros. Pero vamos dar otru pasu: el
Conseyu Soberanu desixe al gobiernu republicanu que-y mande armes pa “defender
la nuesa tierra, que abonda sangre vertiéramos nosotros defendiendo otres”.
Como nun tién rempuesta de Valencia, el conseyu unvía representantes a Xinebra
pa pedir abellugu a la Sociedá de Naciones. Ye lo mesmo que la Xunta Xeneral
fixera en 1808, cuando unviara a Toreno a Llondres pa firmar una alcordada con
Inglaterra. Si mandar embaxadores a Xinebra nun ye un actu d’autodeterminación,
que me digan a min los politólogos qué ye un actu d’autodeterminación. Les tres
característiques básiques d’un estáu soberanu son la defensa, l’alcuñu de
moneda y la política esterior. Les tres les tinía Asturies nesa dómina.
M.A.: Pasen los años y
llegamos a los setenta, col gobiernu preautonómicu, y volvemos buscar nome pa
esta tierra. Ente 1979 y 1982 embaráxense cuatro nomes: Principáu d’Asturies,
el que quedó definitivamente, Xunta Xeneral, que quedó pal parllamentu, Conseyu
Rexonal y el nome cenciellu d’Asturies, que ye’l que plantega el PCE y que
queda en solitario.
D.M.R.: Ye evidente que
ye’l PCE el que tinía la razón. Nun tamos yá nel mesmu PCE de los trenta, que
taría opuestu, non a un nome o a otru, sinón a la más simplona
descentralización alministrativa. La transición nun namás yera xeneral dende
los años sesenta del desarrollismu, sinón tamién otra particular nel interior
de los partíos, qu’entamen a entender les custiones nacionales, con dificultaes
y meyor nunos sitios que notros. El PSUC, por exemplo, pescanciáralo bien ceo,
al Partíu Comunista d’Euskadi costói un poco más, los gallegos nun lo
entendieron mui bien pero llegaron y los asturianos nun lo entendieron nunca
pero acabaron por tragar con ello. El nome col que se quedaron, el de Principáu
d’Asturies, ye’l más infame.
M.A.: El más infame.
D.M.R.: Sí. Ye asumir
como nome del to país el que provién d’una humillación. Muncho xente piensa que
somos un principáu por privilexu real, cuando ye tolo contrario. Asturies ye
principáu como castigu de los reis de Castiella y que más lluéu caltuvieron los
reis d’España. Como los asturianos yeren llevantiscos y, amás, como cuásique
tóos yeran fidalgos, nun pagaben impuestos, copiando del modelu de Gales, el
modelu col que la corona inglesa humilló a los galeses, la corona castellana
enayenó Asturies al heriede de la mesma. Nun tenemos un príncipe, agora una
princesa, por privilexu sinón pola humillación a la que mos sometieran los reis
de la casa de Trastamara, que tamién yeran de la casa de Lancaster y d’ehi
daprendieron el casu de Gales.
M.A.: Pues agora somos
principáu. Eso sí, con autobuses gratis pa dir ver a los reis.
D.M.R.: Yo casi prefiero
volver ser Provincia de Oviedo.
M.A.: ¿Provincia de
Oviedo? Eso queda mui antiguo…
D.M.R.: Provincia ye como
llamaben los romanos a les naciones vencíes. Provincia significa la que
fuera vencía. Ya eso, nel nuesu casu, ye una realidá.
M.A.: A min gústame lo de
País Astur.
D.M.R.: Sí, yá lo sé,
siempres-y lo siendo dicir.
M.A.: Munches gracies,
David Rivas, poles sos reflexones, siempres atinaes y cuásique siempres
provocadores, porque provoquen, porque faen pensar por ún mesmu.
D.M.R.: Gracies a vusté
por convídame otra vegada a esta radiu pública asturiana.