Discursu nel VI Congresu Nacional de Repunantes
(Samiguel d’Arroes, Villaviciosa, 4-10-2019)
Dempués de seyes conceyos de repunantes, contando esti que cellebramos
güei, y pensando un poco nos fundamentos de la repunancia asturiana, de la que
somos vanguardia y arguyu, decidiera faceme una entruga que tresllado: ¿fuimos
los asturianos siempres igual de repunantes, dende la nuechi los tiempos, o ye
una característica que ta datada nun momentu determináu? ¿Aú ta’l busilis, que dicíen los nuesos mayores?
Voi anticipar que pienso que ser repunante vien de mui atrás na historia,
seguramente de que fuimos poco o nada romanizaos, sacantes na llingua, que ye
llatina. Pero, paez ser, eso tan a puntu d’arreglalo dalgunos diputaos que
pretenden que l’inglés seya llingua oficial na Xunta Xeneral, nun
antirromanismu que pa sigo quixere la Lliga Celta, que nunca s’atreviera a tanto.
Ser repunante, dicia, debe ser dalgo xenético, que mos vien col RH. Asturies ye
la comunidá del reinu con más porcentax de persones con RH negativu, cosa
qu’entá nun descubrieran dalgunos vecinos, lo que ye normal porque les revistes
científiques nun les llee cuásique naide. El casu ye que los romanos nun fueron
quién y llimitáronse a tratar poco con aquella xente tan repunante, y nun
falemos yá de los godos y los árabes.
Pero tamién pienso que los asturianos fixéramosmos más repunantes entá a
midía que pasaben los sieclos, asigún díbamos retrocediendo. Nesti sen, el
carácter repunante convirtiérase, faciéndose más xabaz, nun instrumentu d’autodefensa.
Y, entrúgome, ¿de qué mos defendiéramos? La rempuesta nun ye fácile porque les
aristes del poliedru son munches, pero camiento que ye una defensa contra’l
monoteísmu, contra la urbanización, contra’l vecín qu’abandona les vieyes
posiciones y, nos últimos años, apaeciera una minoría ultrarrepunante
escontra’l turismu. Oseya: ye la reacción tribal contra la ilesia, el
capitalismu y la globalización. Y d’equí al terrorismu nun hai más d’un pasu,
pero que naide s’esmolezca: los ultrarrepunantes sonlo ata tal puntu que cuando
toquen el turullu a la rebelión, dirán que “¿vamos dir a lluchar con armes que
fabriquen les multinacionales?”. Por eso los últimos resistentes de la
repunancia organizada fueron mineros y metalúrxicos que fabricaben les sos propies
armes, gomeros y bazuques. Perdieron, caro: los d’alfrente tiníen armes
fabricaes por multinacionales.
Los obispos d’Uviéu viéronlo mui clariquino. A finales del XVI, Aponte de
Quiñones dicía que los asturianos, xente
fiero, siguíen siendo paganos, que tiníen gran incontinencia sexual y que
yeran mui daos a tarrecer de lo que dicíen los clérigos. Preocupaba al obispu
qu’eso permitiere la entrada fácile a herexes y masones llegaos de la pérfida
Albión. Y a finales del XIX, en 1881, Díaz Caneja sigui cola matraca de los
masones y diz que los asturianos son bona xente pero daos a la luxuria, a la
blasfemia y a la desobediencia. Tamién diz que nun tienen firmeza na fe,
firmeza que ye “característica de los españoles”. Vaya, que fornicadores,
pecadosos y repunantes.
Los repunantes, anque minorizaos, salieron con más fuerza,
nestes últimes cincu décades, de la decadencia del mundiu rural, de lo que los
economistes llamen cris de l’agricultura
tradicional. Xulio Somoza, el gran xovellanista, falaba de la quintana
como’l bierzu del carácter asturianu. Lo mesmo dicía Valentín Andrés Álvarez,
seguramente l’últimu de los grandes economistes asturianos lliberales. Nun
llibru perguapu que se titula L’alma
d’Asturies fae una comparanza orteguiana
ente’l castiellu y la casona. El señor del castiellu necesita dominar tolos
horizontes y nun tien casa sinón cuartel. El señor de la casona, pela so banda,
nun necesita más que controlar la valle na que vive y los pasos d’entrada. Nun
necesita esparder los sos dominios y nun vive nun cuartel sinón nuna casa
anclada na tierra. Cuando pasen los sieclos, del castiellu queden piedres y
ruines, mientres que nel llar de la casona siguin amburando los tueros de
vieyes estirpes.
Nesti sen, Pérez de Castro, precisamente nel so prólogu a
la reedición del llibru de Somoza El
carácter asturianu, escribe que la compenetración de la tierra ya l’home ye posible porque, cosa que
tamién dicía Ortega, l’asturianu ye rural, que vive siempres a soles y n’íntimu
contactu cola madre tierra. Porque, sigui Pérez de Castro, coincidiendo con
Álvarez, el campu n’Asturies, opuestamente a Castiella, ye la casa, el llugar
domésticu d’estancia y de placer. La tierra ye un somantu maternal pal
asturianu, onde l’home trabaya y descansa, suaña y canta, lleemos nesi prólogu.
En fin, qu’esa capacidá de la tierra pa caltener a la xente na quintana,
influera nel alma d’esti pueblu. Y, entóncenes, entrúgome ya entrugo, ¿cómo nun
ser repunantes y mui repunantes cuando esti mundiu muerre y nun apaez otru
distintu que mos llene? Los repunantes son, somos, unos resistentes. Y los del
Conceyu de Repunantes, somos una vanguardia consciente, aunque nun sepamos mui
bien qué facer. Pero, aviso, tamos nello. Y podemos contrastar
estes les mios opiniones, porque, a ver, ¿cuálu ye’l pueblu más repunante
d’Europa, asigún tolos europeos? Evidentemente, los ingleses. Pues Chesterton
dicía que la última razón d’esi carácter alcuéntrase en que nel alma de
cualisquier inglés ta la borrina d’una aldega. Ya ye que, como descubriera
Pérez d’Ayala, si hai un pueblu n’Europa que se comporta d’una manera más
asemeyada a los ingleses, esi ye l’asturianu, cosa que tamién diz Salvador de
Madariaga.
Escribe Pérez d’Ayala que los asturianos, abellugaos nun país verde, col so
humor socarrón ya intelixente, cola so displicencia frente a otros, namás que
pueden encomparase colos ingleses. Displicencia,
diz l’escritor, antigu alumnu de La Inmaculada, nun ye por nada. Displicencia: ¿sedrá una traducción de repunancia nun autor asturianu qu’escribe
n’español y que sabe mui bien que repunancia
ye de difícile traducción y nun puede poner repugnancia.
Ya equí llegamos al otru asuntu: el monoteísmu del que ye mester defendese.
Sigui Pérez d’Ayala un poco más palantre diciendo que l’asturianu ye panteísta,
íntimamente relixosu pa cola madre tierra. Ye’l so esclavu, non como un siervu
sinón cola renunciación del amante. Y va muncho más allá. Diz que, cito
testualmente, “sintiera les voces misterioses que surden del llugar; viviera’l cansanciu
de la vida cuotidiana y lliberara’l gran pesar de la so alma con cancios tan dolces,
tan vagarosos, tan irónicos como los de Heine”. Francis Bacon decía qu’a la
naturaleza namás que podemos dominala d’una manera: obdeciéndola.
Esto nun ye cosa nueva. Helias, un autor bretón, dicía que
la sabiduría derivaba de la total complicidá ente
l’home ya’l so entornu. Pa elli, los aldeganos nun se vieran espavoriaos pola
muria que la técnica y la ciencia llevantaran ente l’home y la naturaleza.
Dizmos qu’un paisanu que guía un tractor yá nun ta en contactu directu cola tierra
y pasa a pertenecer al tiempu que marquen otros. Pero pertenecer al llugar nun
ta a l’alcance de cualisquiera. Ta, traduzo yo a los nuesos términos, namás al
algame de los repunantes, el grupu, cada vuelta más pequeñu. que pué averase
mínimamente a eso que denominamos sabiduría.
Los repunantes fueran ecoloxistes avant
la lettre. ¿Nun merez Greta Thunberg, la neña l’exorcista del cambiu
climáticu, ser asturiana?
Madoz, nel so Diccionariu, alló polos 1845-1850 diz que
l’asturianu ye firme nos sos propósitos y trabayador, pero que pon munchu
remilgu y que nun fae más de lo necesario. Vaya, que ye folgáu y repunante. Diz
tamién que ye lleal, honráu y qu’ama al so país perriba tóo y que nun cansa
d’aponderar les glories de los sos antepasaos. Vaya, folgáu, repunante y
grandón. Diz más coses: que tien talentu y maxinaxión, bona disposición pa
l’abstracción y pa la mecánica y facilidá pa conceptualizar. ¡Ta clavando a un
repunante! Lo mesmo diz el conde Laborde, nel so Itinerariu de 1808: l’asturianu ye honráu y desinteresáu, sabe
divertise y aceuta les razones del otru pero non les imposiciones, refugándoles
por cenciella intuición. Por tóo ello, el conde considera que los asturianos
son mui diferentes de los demás españoles. Refugar
por intuición: yeran repunantes. Lo mesmo escribe Borrow cuando nesos años
percuerre’l norte de la península, como cuenta nel so llibru La biblia n’España.
Que la característica repunante, de xuru que yá
d’antiguo, como recueyen Estrabón, Plinio y Diodoro de Sicilia, medrara n’altor
y fondura cola decadencia del mundiu rural, apreciámoslo nos documentos d’hai
cuarenta años. Cuando entóncenes entama’l movimientu de recuperación llingüística
conocíu como surdimientu, que marchó al
empar d’un ciertu nacionalismu políticu, ún de los grupos más emblemáticos del
momentu, Conceyu d’Asturies de Madrid, defendía dende la diáspora una ruralidá consciente
ya intencionada de la cultura. Significativu ye ún de los sos testos
fundacionales, au, en llínia con Pérez d’Ayala ya Helias, lleemos que “revindicar
el mediu onde la unidá del trabayu fue posible nun significa dir contra la
historia, sinón potenciar una cultura que ye reflexu del trabayu y d’un proyectu
creador”. Pura repunancia nel últimu terciu del sieclu XX.
Tóos estos antecedentes cristalizaran nos últimos años,
cuando la segunda cris rural ya’l fundimientu de tolo demás. Nun hai preba más
evidente qu’esta: la campaña de “turistes. Asturies nun ta en venta”. Nun país
que taba entamando a vivir en parte del turismu, los carteles de la campaña
víense en munchos chigres de Cuideiru, Llanes, Tazones, L.luarca…, esto ye,
onde pensaben vivir del turismu. Razón tinía Pacual Madoz: honraos y trabayadores…
pero repunantes perriba tóo.
¡Gloria a los repunantes d’Asturies y llarga vida a esti
Conceyu!