"Flórez Estrada ye'l gran economista de la historia d'Asturies"
(RPA, 6-11-2018)
Alejandro Fonseca:
Segunda hora del programa y vamos dar una vueltina pela historia con David
Rivas, profesor d’economía, escritor, un llibrepensador.
Monchi Álvarez: Un amigu
del programa, un bon amigu. Bones tardes.
David M. Rivas: Bona
tardi, amigos. Contentu, como siempres, de tar con vustedes.
A.F.: Vamos falar d’un asturianu
illustre: Álvaro Flórez Estrada, economista como David Rivas.
D.M.R.: Y con más coses
en común.
M.A.: Políticu, tamién
como David Rivas.
D.M.R.: Ye economista, ye
políticu, anque a min lo de la política nun me saliera mui bien. Bono, la verdá
ye que me saliera la cosa cuásique tan mal como a elli, que la verdá ye que
llogró poques coses de les que quería. Compartimos tamién otres perversiones, como l’anglofilia. De
fechu, de tolos illustraos asturianos, ye l’anglófilu. Siendo como yera’l más
radical de tóos, almira’l parllamentarismu británicu y tien más simpatía pola
revolución norteamericana que pola francesa. Cuando cellebramos el so
aniversariu hai un par d’años, convidáronme a un debate que resultó bien
interesante na so casa de La Pola, nel conceyu de Somiedu. Ellí colgaran un
retratu del illustráu, obra del pintor Santarrua, mui simbólicu. Ye un retratu
d’esos tipu renacentista o neoclásicu nos que ta’l protagonista en primer planu
y de paisax fonderu dalgo que pa elli fora representativo. Pues vese al
economista somedán, recreando Santarrua’l so retratu que ta nel Muséu de Belles
Artes d’Asturies, fechu por un pintor inglés del que nun sabemos el nome. El
pintor carreñanu amosa un Flórez ente llibros ya escribiendo, con una vela ya
un compás enrriba la mesa y, al fondu, el parllamentu británicu.
M.A.: ¡Ai, esa
anglofilia…! Pero vusté nun fuera tesoreru xeneral del reinu.
A.F.: Pel momentu.
M.A.: Tóo s’andará…
D.M.R.: Non, yo a lo más
que llegara fue a secretariu del Ateneo de Madrid.
A.F.: Que nun ta nada
mal.
D.M.R.: Voi contar una
anécdota mui significativa sobro Flórez Estada. Tolos años, como actividá a los
mios estudiantes póngo-ys dos llabores de fin de cursu, que faen en grupos d’a
cuatru: un trabayu escritu sobro cómo un país concretu respondiera a la
recesión d’estos tiempos ya una esposición verbal sobro’l pensamientu d’un
economista. Como teo siete grupos ente economía, empresa, drechu y polítiques,
igual acaben falando de trenta o cuarenta teóricos de la economía. Como yo
siempres barro pa casa pongo sobro la mesa tol lliberalismu asturianu:
Campillo, Xovellanos, Flórez Estrada, Canga Argüelles, Mon… Una vegada entrugué,
enantes de que entraran a estudialos, si los conocíen. Xovellanos sonaba a tol
mundiu, pero de Flórez Estrada namái que supo una neña: “debe ser un economista
asturianu porque tien una cai n’Uviéu”. La rapaza brañaba n’Asturies porque una
güela, lluéu tuvimos falando, yera de Coceña, nel conceyu de Colunga. El casu
ye que l’estudiante que primero intervino nel grupu de Flórez Estrada entamó
diciendo, más o menos, esto: “tenemos que dicir que tamos avergonzaos por nun
conocer a esti personax”. Flórez Estrada naz en La Pola, nel conceyu de
Somiedu, y va estudiar a Oxford. Nun llega conocer a Smith pero ye siguidor del
profesor escocés. Sí que conoz a Ricardo, del que ye discípulu, ya ye amigu
personal de John Stuart Mill. Tamién traduz al español parte de la obra de
Smith.
M.A.: Vaya, que ye un
economista d’altor.
D.M.R.: Ye’l gran
economista asturianu, con muncho más talla que los demás. Y foran munchos los
economistes asturianos ente los sieclos XVIII y XIX. Ta mui perriba de
Campillo, de Canga Argüelles, de Campumanes, ata de Xovellanos. Falo de talla teórico.
De xuru que Xovellanos tién muncha más importancia na política económica, nel
día a día de la xestión. Xovellanos, pesie a los malos tragos que pasara, yera
un home más moderáu, tamién más vieyu. Ente tar en Bellver, nun encarcelamientu
tampoco tarrecible, como lo podemos lleer nos sos mesmos escritos, y tener que
dir al esiliu con tres condergues a muerte hai diferencia. Pero, centrándomos
no económico, na teoría económica, Flórez Estrada ye, con diferencia, el más
importante. Lo que tuvo Xovellanos fue, como diz el profesor Pepe Alba, somedán
como Flórez, meyor xefe de prensa,
meyores publicistes.
A.F.: ¿Tamién ye más
importante políticamente?
D.M.R.:
Eso ye más relativo porque depende de cómo entendamos eso de político, si dende lo ideolóxico o de lo alministrativo. Xovellanos ye muncho más importante dende un puntu
vista alministrativu, como Mon, tiempu dempués, sedrá perimportante na práctica
facendística, cola primera gran reforma fiscal de la historia d’España. Pero,
dende un plantegamientu políticu como ideolóxicu,
Flórez tien tamién un valor políticu grande. En 1808, cuando Asturies proclama
la so soberanía y declara la guerra a Francia, quien preside la Xunta Xeneral
ye Flórez Estrada. Nesos díes escribe que “la llucha contra l’invasor nun tien
xacíu si nun ye a un tiempu una revolución política”. Pa elli, que los amos
foran los borbones o Napoleón yera indiferente. El so gobiernu llama a les
armes a villes y conceyos y recluta un exércitu, al tiempu qu’unvía a Toreno a
solicitar una alcordada con Inglaterra. El conde de Toreno aconceya na cámara
los lores, qu’aceuta les condiciones y los comunes apreben mandar tropes al
mandu de Wellington. Flórez ye un personax mui interesante. Ye un protorrepublicanu,
tamién un protosocialista, ye’l lliberal más avanzáu de tola camada de
lliberales que diera aquella Asturies… Ya ye un home pa mín mui importante
porque sabe enllazar la modernidá cola tradición. Y vémoslo nun asuntu de vital
importancia. Cuando llega la desamortización, de xuru que la política económica
más importante de la dómina, Flórez Estrada, que defende la desamortización,
considera que la tierra nun ye privatizable, que la tierra ye comunal, anque
pueda ser usada privadamente.
A.F.: ¿Pero nun dicía
enantes que yeral lliberal?
D.M.R.: Yera un lliberal,
de la llínia de Mill. Lo que pasa ye que cabalgamos sobro etiquetes y la
esquierda en xeneral y la drecha n’España diéranmos n’heredá una visión del
lliberalismu propia de los que nunca lleeron a los clásicos lliberales.
Quedaron colo más pedestre de la so teoría económica, que yera más descriptiva
que prescriptiva, más positiva que normativa, per otru lláu. Y agora andamos
col neolliberalismu… Y, miren si tan tochos dalgunos, que llamen lliberales a los mesmos que llamen fascistes. Elli ye favoratible a la
desamortización pero contrariu a que les tierres se-ys quiten a la ilesia y a
los conceyos pa que les compren de saldu los burgueses. Lo qu’entóncenes plantega
ye que les tierres puedan ser esplotaes individualmente por families campesines
pagando un canon a la comunidá. Equí avérase a la fisiocracia francesa, a la
escuela de Versalles, a la que tamién taba averáu Xovellanos. Lo que plantega
Flórez Estrada ye qu’el propietariu cobre un tanto durante los años de la esplotación
media, cobru que podía ser n’especie. La pumarada, por exemplu, sedría de 35
años. Munchos autores ven nesto un avance haza posiciones socialistes o a
nueves visiones del mercáu, cuando la verdá ye que Flórez Estrada ta
plantegando dalgo que cualisquier asturianu anterior a la guerra civil
reconocería: el foru y la mampostería. Yera dalgo tan vieyo como la enfiteusis
de la baxa edá media, que n’Asturies conservose ata los cincuenta del sieclu
XX. Yo mesmu, afitándome nel drechu consuetudinariu, teo tierres con contratos enfitéuticos.
Otra custión importante de Flórez ye la so oposición al proteccionismu catalán
porque taba afogando a Cuba y diz qu’esa política lleva a Cuba dafechamente a
la independencia. Elli conocía perbién la esperiencia nortiamericana, la
qu’impulsaran lliberales de la so llínia, como Jefferson. Nun debemos escaecer
qu’el procesu independentista nortiamericanu surde por un problema fiscal:
pagaben impuestos y nun tiníen drechos ellectorales. El glayíu fora “no
taxation without representation”. Eso pasaba en Cuba. Flórez Estrada ye un gran
almiraor de la revolución americana. Agora, como naide nun sabe nada, nin
tansiquier profesores como Pablo Iglesias, que bien amosara la so ignorancia
públicamente, escaeciéramos que la revolución de los Estaos Uníos ye de 1765 y
la de Francia de 1789. ¡Cuásique un cuartu sieclu enantes! Y Flórez Estrada ye
un observador y analista con gran visión. Ye más, Marx, un gran tramposu que cuásique
nunca cita, na so Contribución a la
crítica de la economía política, tién un párrafu copiáu lliteralmente de
Flórez Estrada.
A.F.: Como si fora suyo.
D.M.R.: Sí, onde fala de
Cuba y de la política monetaria tres la cris de la plata y cuando la primer repatriación
de los capitales americanos a España de dos o tres décades enantes. Lleí a
dalgún autor qu’esi párrafu del que falo ta nel Tratáu d’economía política de Flórez Estrada. A min estrañárame.
Nun diba ser tan tontu Marx de copiar ensín citar d’un llibru estudiáu durante
un sieclu nuna montonera d’universidaes. Tuvi la humorada de peñerar testos y
resulta que ye de la obra Efeutos
producíos n’Europa pola baxa na producción de les mines de plata,
qu’alcontré nun llibru n’inglés nel que tamién ta’l testu Desamen de la cris comercial d’Inglaterra. Porque l’asturianu ye,
seguramente, el primer economista que plantega una teoría monetaria, un sieclu
enantes de qu’esistiera na tradición anglosaxona.
M.A.: ¡Marx copió a
Flórez Estrada! Como diría Ana Rosa Quintana, sedría un homenax…
D.M.R.: Tamién ye verdá
que si te copia Marx, ún de les meyores cabeces de la historia, diz muncho de
ti, anque’l mui manguán nun te cite.
A.F.: Total, qu’Álvaro
Flórez Estrada ye ún de los grandes desconocíos.
D.M.R.: Pudo ser entá más
importante. Participó nes cortes de Cádiz nes primeres sesiones pero non na
redacción de la constitución, lo que fuera bona pena porque plantegaba recortar
los poderes al rei, quitar competencies educatives a la ilesia, suprimir completamente
la inquisición, sin xurisdicción nin tan siquier eclesiástica, promulgar el
sufraxu universal… Por tóo eso se lu considera un protorrepublicanu. Por eses
idegues y pola so filiación masónica tien qu’afuxir a Inglaterra en 1814,
cuando vuelve Fernando VII y lu conderga a muerte. De fechu, sofita el
pronunciamientu del so compatriota Riego y acaba acumulando tres condergues a
muerte por parte de Fernando VII. Tien que marchar al esiliu y vuelve a Llondres,
onde ye recibíu y aidáu por antiguos compañeros y profesores de la universidá.
A día de güei y dende van cuásique doscientos años n’Oxford hai una Florez-Estrada Classroom. Na Universidá
d’Uviéu nun la tuvo ata 2015. Y denguna otra universidá española recuerda al
gran economista lliberal ya illustráu. Equí, como dicía avergoñáu aquel alumnu
míu, nun sabemos quién ye.
A.F.: Tampoco quedara
vivu na memoria política, a lo que paez. ¿Va resultar l’escaezu ún de los
rasgos de tolos asturianos illustres?
D.M.R.: Ye un rasgu de
l’Asturies de güei escaecer a los sos meyores fíos. Ye cosa que vien de dempués
de la guerra civil y de la conversión de la Universidá d’Uviéu, que pasa de ser
centru intellectual de referencia europea y llatinoamericana a lo más
provinciano y servil, caspa de la que ta saliendo pocos años depacá. De tol
lliberalismu del XVIII-XIX namás que Xovellanos ye reconocíu y tamién Mon, pero
esti más en círculos especializaos, facendísticos especialmente. Xovellanos
tuvo grandes paladines dempués de la guerra, como José Caso y la propia familia
Xovellanos, que sigui esistiendo y con dalgunos bonos intellectuales. El xornal
El Comercio tamién fixo grandes
campañes xovellanistes. El mesmu ayuntamientu de Xixón, tanto nel franquismu
como na democracia, lu revindicó constantemente. Por embargo, l’ayuntamientu de
Somiedu nunca quixo saber nada del so fíu más illustre ata’l 250 aniversariu
del so nacimientu, yá en 2015, y de mala gana y cuerriendo porque víen que nun salíen
na televisión y que nun podíen meter la cuyar nunos actos programaos por otros.
Tamién revindicaron a Xovellanos dalgunos políticos de la transición, normalmente
de la drecha, como Agustín Antuña o Álvarez-Cascos. Flórez Estrada yera una
figura más incómoda, más difícile d’asimilar pol franquismu y por una
universidá dominada por falanxistes. Tampoco interesó a los profesores del PCE,
fonderamente antilliberales, anque munchos son d’esos que nunca vieran un
llibru d’un lliberal clásicu. D’estos autores, historiadores polo xeneral, heredamos
interpretaciones infumables, cuando non falses directamente, sobro la historia
d’Asturies.
A.F.: Nun vamos poner
nomes propios, pero paez evidente a quienes se refier el profesor David Rivas.
D.M.R.: Supongo que nun
ye necesario. Pero ye que, volviendo a Flórez Estrada, alcontramos munches
otres coses llamatives. Nun sé si se recuerden de les primeres páxines de Los miserables. Víctor Hugo rellata
l’entamu de la rebelión nuna manifestación con motivu d’un intierru qu’acaba
nun grave episodiu de represión. Nel llibru fálase de los oradores del mitín.
Pues ún d’ellos yera Flórez Estrada. Falamos del cortexu fúnebre del xeneral
Lamarque, un ídolu del lliberalismu más radical, un republicanu opuestu a Luis
Felipe. Tamos en 1831. Esti episodiu desplícalu perbién Juan Uría Riu nun
artículu espublizáu n’Archivum. Na
ponte d’Austerlitz toma la pallabra otru lliberal de la mesma triba, tamién
militar, el xeneral Lafayette, y da la pallabra o dos o tres convidaos. Ún
d’ellos ye Flórez Estrada, qu’arremete contra la Santa Allianza y contra
Fernando VII. La xente entama dar vives a la república y la temperatura va
xubiendo. Les tropes del gobiernu carguen y acaba la cosa con unos doscientos
muertos ya unos quinientos firíos. Ehí arranca la rebelión que narra Victor
Hugo na so novela.
M.A.: Y volvió p’Asturies.
D.M.R.: Pero unos años
dempués. Dende 1823, tres la execución de Riego y la entrada de les tropes
borbóniques franceses pa sofitar a Fernando VII, los llamaos Cien mil fíos de san Lluis, ata 1833,
l’absolutismu imperó n’España. Ye lo que la historia rexistra como década ominosa. Fue cuando fuera
condergáu a muerte otres dos vegaes. Volviera d’Inglaterra cuando muerre el
sátrapa y va representar a Asturies dende 1834 ata 1840. Quixeron presentalu
pola Universidá, que tinía más prestixu y más asignación económica, pero
siempres prefiriera representar a “los mios paisanos, al mio país”. Senador
vitaliciu dende 1846 y con 87 años decide dir a morrer a Somiedu, pero nun
llega y fina nel palaciu de Miraflores, en Noreña. Tamos en 1853. Ellí ta, nuna
fosa común del cementeriu. Hai una placa que lu recuerda. Ellí, ente güesos de
decenes de persones tan los del, pa min, meyor economista que diera esta tierra
ya’l primer presidente d’Asturies, entendiéndola como una nación moderna.
M.A.: Tinía razón el so
alumnu: ¿cómo ye que nun sabemos nada de Flórez Estrada?
D.M.R.:
Yá lo comentábamos enantes. Y si’l desconocimientu sólo afleutara a Flórez
Estrada entá podíamos dalo por bono. El desconocimientu de la propia historia
ye una enfermedá n’Asturies y de xuru que tamién d’otros países. Volviendo a la
universidá: fuera de círculos mui cultos, ¿dalguién sabe lo que significara’l
Grupu d’Uviéu o la Estensión Universitaria? Pero ye que nin nes facultaes
d’economía españoles saben de Germán Bernacer, por exemplu. Puede que nun sepan
d’elli nin tansiquier nel Alicante onde naciera, siendo l’economista qu’esbozó
la teoría de la demanda agregada enantes que Keynes. Y asina podríamos falar de
munches coses y de munches persones. Eso sí, a paradoxes nun mos gana naide. Como
nesti reinu de los nuesos esmolecimientos tóo ye raro, por nun dicir
esperpéntico, nel meyor sentíu valleinclanescu, cuásique l’únicu homenax que
tuvo Flórez Estrada fixéralu la dictadura de Franco en 1946, en plena
posguerra, cuando emitiera un billete de 25 pesetes col so retratu nel anversu
y la so casona de La Pola nel reversu.
A.F.: Dimos una vuelta
pela historia con Álvaro Flórez Estrada. Gracies a David Rivas, que diz que ye
economista, pero creyemos qu’eso, siendo cierto, nun lo ye sólo. Sí que ye un
bon home de radio porque mos fae pasar grandes minutos.
D.M.R.: Gracies a vustedes.
Préstenme estos alderiques. A min gústame muncho falar y d’estes coses más
tovía.
M.A.: Seguimos en
contactu pero, por favor, ¡responda al teléfonu!
D.M.R.: Ye que lu teo
fechu una llaceria. Teo un teléfonu qu’un neñu de doce años nun querría.