"Pedro Menéndez d'Avilés diseñara técicamente'l primer campu de concentracion"
(RPA, 19-2-2019)
Alejandro Fonseca:
Segunda hora del programa y vamos dar una vueltina pela historia con David
Rivas, profesor d’economía, escritor, un llibrepensador d’esos que piensen n’alto
y nun tien miéu a la controversia, nin tansiquier a enquivocase.
Monchi Álvarez: Otra
tardi con nós un bon amigu del programa. Bones tardes, ¿cómo andamos?
David M. Rivas: Bona
tardi, amigos. Pues toi mui bien y contentu, como siempres, de tar con vustedes.
Y sí, ye verdá que nun teo miéu a enquivocame y nun me guardo. Güei mesmu voi
reconocer un erru que llevo arrastrando dende hai tiempu.
A.F.: ¡Nun me diga! A
propuesta del profesor Rivas vamos falar d’un asturianu illustre, Pedro
Menéndez d’Avilés, l’adelantáu, ún más, porque hebo varios.
D.M.R.: Voi empezar
diciendo que yo nun soi especialista en Pedro Menéndez d’Avilés, anque conozo
bien la so historia, como la d’otros asturianos que dexaron la so güelga na
historia. Agora, como tamos nel quinxentésimu del so nacimientu, que fora tal
día como güei de 1519, tol mundiu paez saber del adelantáu de La Florida.
M.A.: ¿Quinxentésimu? Eso
nun lo diz naide. Esti David Rivas ye mundial.
D.M.R.: Ye que los
cardinales tan escaecíos, como los partitivos. Toudiós confunde onceavu con undécimu… Cuando se cellebren quinientos años tamos nel quinxentésimu.
A.F.: Ser precisu na
llingua ye importante. Sigamos falando del avilesín más conocíu.
D.M.R.: Contra lo que
podría paecer, ye una figura poco conocía. De fechu, durante muncho, namái que
tuviéramos el llibru de Ciriaco Miguel Vigil de 1892, respublizáu en 1987.
Dempués hebo otru de Constantino Bayle en 1928. Y para de contar. Porembargo
nos Estaos Uníos trataron más de Pedro Menéndez. Que yo me recuerde, hai un llibru
de Jeannet Connor de los sesenta basáu nun manuscritu de Gonzalo Solís de Merás
de 1923, y otros de Roberts y de Thompson d’hai venti o trenta años. Acaba
d’espublizase un llibru más, ésti sí n’español, dicen que definitivu, Pedro Menendez d’Avilés, señor de la mar,
adelantáu de La Florida, d’Antonio Fernández Toraño. Nun lu tuve entá nes
manes.
A.F.: ¿Yera l’adelantáu
porque, como diz Marcos Busto, llegó a América un añu enantes que Colón?
M.A.: Non, ho, yera un
títulu que-ys daben.
D.M.R.: Yo creyo que yera
un adelantáu porque Avilés de siempres fora una villa mui adelantada.
M.A.: ¡Esti David Rivas
ye un crack, un fenómenu!
D.M.R.: Yo nun conozo de la
historia de Pedro Menéndez masque lo que cualisquier persona un poco culta,
pero soi a dar unes cuantes pincelaes. Ñaz esi 19 de febreru n’Avilés, nel
bierzu duna familia de poco acomodu. Como tien que buscar sustentu y ye dau a
la mar, a los 14 años entra de grumete n’armada que defende les costes
cantábriques. Cuando tien 30, Maximiliano II da-y patente de corsu y más lluéu
Carlos I lo mesmo, pero esta vegada no que llamaben carrera de les Indies, lo que lu lleva a Canaries y dempués al
Caribe. Los ingleses conocíenlu como the
asturian pirate, mui renomáu porque derrotó en batalla naval al famosu
Jambe de Bois, Patapalu, el corsariu
que sirviera primero a Francia y dempués a Inglaterra nos mares d’América’l
Norte. Yera François Le Clerc, un protestante de Normandía. Poco dempués Felipe
II noma al marín asturianu capitán xeneral de carrera y, como tal, marcha pa
Flandes. Al poco marcha pa La Florida ya en tres menses acaba cola presencia
francesa naquelles tierres. Felipe II tinía en gran estima a Pedro Menéndez. La
confianza de Felipe II en Pedro d’Avilés yera tanta que lu acompangó a
Inglaterra cuando’l rei casara con María Tudor. Ye más, unos años dempués,
secretamente, llevó, por orde del rei, a la princesa d’Éboli a Calais. Un
galernazu obligó a Menéndez a entrar d’arribada nel puertu inglés de Dartmouth.
L’alcalde la villa nun quiso permitir l’atraque del asturian pirate y peslló con cadenes la bocana. L’avilesín echó un
bote, desembarcó y, personalmente, franció les cadenes. Entró na ciudá y,
cuenten los ingleses, naide nun saliera a la cai. Felipe II noma a Pedro
d’Avilés gobernador de Cuba. Pero ta poco tiempu porque’l rei llámalu pa
qu’encadarme una armada pa defender la rexón d’Amberes. Munchos piensen que,
nel fondu, lo que Felipe II tramaba yera la invasión d’Inglaterra dende
Flandes, pa lo que contaba cola mayestría del avilesín. Poco sabemos más. El 9
se setiembre de 1574 salió mandando la nave capitana de l’armada española dende
Santander, no que dalgunos ven un ensayu del ataque a Inglaterra de 1588, el de
l’armada invencible, pero un tifus exantemáticu matolu na mesma bahía y morriera’l
día 17.
M.A.: Yá tenemos
encuadráu a Pedro Menéndez.
D.M.R.: Ya equí vien lo
del erru que-ys dicía enantes. Yo pensaba, nun sé por qué, que participara na
conquista de Tenerife, cosa imposible porque ñaciera enforma dempués de la
conquista del menceyatu d’Anaga. Esi ye l’erru del que-ys falaba al entamar.
A.F.: ¿Por qué esa
confusión?
D.M.R.: Nun sé, pero
igual entemeciera sensaciones y fechos históricos. El conquistador de Tenerife,
tres una derrota brutal de los castellanos a manes de los guanches en Acentejo,
fora Alonso Méndez de Lugo, que mandaba tropes compuestes en bona midía por
gallegos y asturianos, los soldaos más fieros de la corona de Castiella, asigún
diz Maldonado, entós gobernador de Canaria. Si un día tienen ocasión, pongan el
discu de Los Sabandeños La cantanta del
mencey loco, que trata de la resistencia de Benearo, el mencey d’Anaga, la
última tierra que los guanches conservaron, nel nordés de la islla. La mio
segunda muyer yera d’ellí y percorriera con ella tola xeografía de la resistencia
y la conquista. Hai un corte del discu onde sentimos una carga de les tropes de
Méndez de Lugo contra un grupu de guanches que van desarmaos. Y hai un tal
Domingo de Barrios que los reta con insultos, y faelo con una tonada, con una
tonada asturiana. Llamárame l’atención. Tuvi la suerte de conocer, pola familia
de la muyer, a dalgunos de Los Sabandeños, riba tóo a ún de los vieyos,
precisamente el qu’encadarmara la cantata, Elfidio Alonso. Entruguéi pol
asuntu. Díxome qu’ellos, na so investigación, supieron de la presencia de
soldaos asturianos, que yo pensé, erróneamente, llevaos por Pedro d’Avilés.
Tamién me contara que fixeron esa composición porque tiníen una gran
consideración de la tonada. Bono, la isa canaria ye una derivación de la xota
mariñana asturiana, lo mesmo que los tambores de La Gomera proceden de los
pandeiros de los vaqueiros, porque con xente del occidente asturianu poblaron
les zones altes de dalgunes islles y mui particularmente de La Gomera. Entá
queden apellíos perende. Conocilo mui bien porque conviví siete años con una
familia canaria llarga y bien situada. Nun falo por falar. El casu ye qu’a
Elfidio díxei que, en fín, nun mos dexaba mui bien: una matanza colonialista al
son d’una tonada, un asturianu de gallu d’una tropa xenocida.
M.A.: Buscaremos la
cantata y, si quier, charramos un día al rodiu d’ella.
D.M.R.: Pues prestaríame
porque conozo bien a los personaxes, qu’unos son reales ya otros mitolóxicos, y
tamién, como-ys dicía, la xeografía. Pero la verdá ye que-ys propunxe falar de
Menéndez d’Avilés güei por un motivu mui coyuntural. Hai unos díes quitaron en
Barcelona la estatua del marqués de Comillas porque dedicábase a la trata
d’esclavos. Entós yo recordeme de que l’adelantáu puede que seya’l primer
estratega qu’organiza científicamente un campu de concentración. Fora en La
Florida. Yera un campu pa concentrar a los hugonotes franceses.
M.A.: Sí, ye verdá, con
los hugonotes nun tuvo misericordia.
D.M.R.: Asína fuera.
Pedro d’Avilés nunca tuvo problemes colos indios. Nun yera racista. De fechu
tuvo indios como homes de confianza y como guardia personal mientres tuvo
naquelles tierres, homes que, diz la so biografía, comíen na mesa con elli. Ye
más: castigó con dureza a los españoles que maltrataben o esclavizaben a los
indios, aplicando con tol rigor les lleis de la raina católica, Sabel, y les
más protectores entá de Xuana I. Llegó a mandar a la forca a un noble por
violar a una india. Fue a América a otra cosa, porque tampoco se fixo ricu, nun
fixo una fortuna saqueando y robando. Tinía tovía los valores de los fidalgos
asturianos, colos sos xeitos morales medievales, nun compartía los valores d’un
capitalismu que yá taba xorreciendo. Ye llamativo que fundara dos ciudades: San
Agustín, patronu d’Avilés, y Santa Mónica, la madre d’Agustín. Por cierto, la
cai más antigua que sigui esistiendo de los Estaos Uníos ye Avilés Street. Ye
una cai pequeña, col empedráu antigu, una cai mui animada de bares y terraces.
Nuna fachada ta l’escudu d’Avilés. L’asuntu ye qu’organizó los campos de
concentración calculando inclusive cuálu yera l’espaciu mínimu pa qu’una
persona sobroviviere. Tamos falando de cuatru sieclos enantes d’Auschwitz y del
gulag. Y, entóncenes, la mio entruga ye: ¿quitamos la estatua de Pedro Menéndez
del parque’l puertu d’Avilés? La rempuesta ye clara pa min: non. Nun podemos
xulgar a un medieval colos criterios d’un home del sieclu XXI. Podemos xulgar a
Hitler, a Stalin o a Franco, pero non a Sabel la Católica o a Octavio Augusto.
M.A.: Son bonos exemplos.
Amás Pedro Menéndez d’Avilés nun llegara a Florida pa conquistala, sinón pa
quitáila a los franceses, a los protestantes, que la tiníen ocupada dende unes
décades enantes.
A.F.: Esto pasa munches
vegaes, cuando pensamos que la historia empezó cuando nacimos nosotros o, como
muncho, los nuesos padres.
D.M.R.: Esti asuntu ye ún
de los que más me preocupen, especialmente cuando lo faen los políticos y, riba
tóo, cuando los mozos se dexen llevar por esa marea. La historia ye mui llarga.
Nun hai que rellativizar, pero tampoco absolutizar. Hai mantenese nesa cuerda
que va, como dicía Nietzsche, de la bestia al superhome, al überman, esa cuerda tendía sobro
l’abismu pela que transita l’home, con procuru de nun mirar demasiao al abismu
pa que nun mos devore. Nesa cuerda alfrentamos lluces y solombres. ¿Podemos
censurar la obra d’un autor por custiones ayenes a la obra mesma? Yo pienso que
non. Por exemplu, a mín gústame la lliteratura de Celine. Yá sé que fuera un
filonazi. ¿Qué faigo?, ¿nun lu lleo? Lope de Vega fuera amigu de la Inquisición…
¿qué faigo?, ¿nun lu lleo? Alberti o Neruda nun quixeron ver el xenocidiu
estalinista… ¿qué faigo?, ¿nun los lleo?
M.A.: Vivimos tiempos de
lo políticamente correcto.
D.M.R.: Ye verdá. Eso a
min esmolezme muncho. Pero resulta qu’hai otru güelpe pendular que tamién me
preocupa: “como toi fartu de la corrección voi poneme de rompedor y póngome a
insultar a tol mundiu”, como yá vemos en dalgunos columnistes de prensa y
dalgunos contertulios de televisión. Por facer un chiste: hai tiempu namás que
se daben por ofendíos los dioses del monoteísmu y agora paez ser que tamién
tien piel fina Buda.
M.A.: Buda yera un gordu
apaicible.
D.M.R.: Los gordos suelen
ser apaicibles cuásique siempres, ¡cuasi!
M.A.: Sómoslo polo
xeneral.
D.M.R.: Nun escaezamos
qu’al lláu de Hitler y Himmler taba Göring.
M.A.: ¡Qué rapidez, David
Rivas, qué rapidez!
A.F.: La bona intención
de protexer a les minoríes, ¿fixérales demasiao sensibles, por dicilo asina?,
¿igual un tanto intolerantes ante cualisquier cosa que-ys paez un ataque?
D.M.R.: En parte sí.
Ayeri lleyía nun periódicu, nun me recuerdo nin cuálu nin quién yera l’autor,
una reflexón mui interesante. Dicía l’autor que ye mui normal sentir que
“escontra tal cosa, tolerancia cero”. Y ametía que naide diz “escontra tal
cosa, intolerancia”. Pues tolerancia cero
ya intolerancia ye lo mesmo, pero
tamos atrapaos nun llinguax, nun metallinguax, que ye talo qu’una armadía.
Miren: yo soi un bon conocedor de la obra del divín marqués, de Sade, ún de los
puntales de la modernidá. Güei tendría problemes pa publicar o acabaría nun
xulgáu colos raperos y los titiriteros. Voi contar una anécdota. Yo taba
n’Alemaña cuando permitieron la publicación de La mio llucha, de Hitler. A min paezme de fatos prohibir esi
llibru, non namás que porque seya una decisión poco lliberal, sinón porque ye
una babayada. L’alemán mediu ye una persona normal y puede lleer el llibru
tranquilamente. Ye tan malu y con una prosa tan probetaya que pocos pasarán de
la páxina vente. Y si falamos d’un alemán anormal, un nazi, va siguir siéndolo
anque nun llea’l llibru. De fechu hai miles de nazis que lo son anque nunca lu
tuvieron porque taba prohibíu. Ye más: cuando Hitler espublizó esi bodriu
vendió unos trescientos mil exemplares, seguramente menos. Unos años dempués
tuvo doce miyones de votos. Nun fueron los llectores del llibru los que
llevaron a los nazis al poder. Los llibros nun son pelligrosos. El problema ta
notros sitios.
A.F.: Estes coses
abórdales mui bien Darío Adanti nel llibru Disparen
al humorista, con unes observaciones mui interesantes y que, dalgunes,
coinciden colo que vusté ta desplicando.
D.M.R.: Sé d’Adanti
porque lu sigo en Mongolia y tamién
del llibru, pero nun lu lleí.
A.F: Dispidimos equí al
profesor David Rivas, que, como siempres, diéramos dalgunos datos que nun
tiníamos y, riba tóo, el so puntu de vista críticu y la so opinión en sin rede
que lu ampare. Ata’l próximu día, amigu.
D.M.R.: Cuenten comigo pa
lo que-ys pruya. Bona tardi.