"Ye'l futuru d'Asturies, pero tamién un cambiu fonderu del capitalismu"



(RPA, 15-1-2020)

Arantza Margolles: Bienllegaos y bienllegaes a estos alderiques de los miércoles de les seyes de la tardi, de La buena tarde, na RPA. La Unión Europea anunciara qu’el so plan de descarbonización va facer xusticia colos mineros asturianos y que va movilizar un biyón d’euros na década pa llevar allantre’l pautu verde, nel envís de convertir la Unión en neutra de carbonu en 2050. Dientro d’esti plan va entamar con un fondu de transición xusta de 7.500 miyones d’euros pal períodu 2021-2027. Pa charrar sobro esto tenemos a David M. Rivas, profesor d’estructura económica yá xubiláu. Bona tardi.

David M. Rivas: Bona tardi, Arantza Margolles.

A.M.: ¿En qué consiste esta midía y pa qué va servir?

D.M.R.: Pa entamar vamos poner tres coses en claro. La primera ye la necesidá de dexar de perdemos en debates absurdos ya ermos: la política de descarbonización ye un fechu ya ye una prioridá de la Unión Europea. Tovía hai quien discute sobro si hai que descarbonizar o si nun hai que facelo. Estes discusiones nun lleven a denguna parte por absurdes. Esta llínia de debate nun lleva a denguna parte ya ye mester dexala pa prau, cosa que debimos facer hai yá tiempu. La segunda custión ye qu’el plan de descarbonización ye una oportunidá que ta abriendo y non sólo un problema nel curtiu plazu. Ya’l tercer ellementu fundamental d’esti asuntu ye la equidá, los criterios de repartu, cómo se van repartir los fondos ente los miembros de la Unión y, dientro de caún d’ellos, cómo ente comunidaes, rexones, departamentos. Pero, diendo a lo más cenciello, entremos nes cifres. Cuando falamos d’estes custiones na radio o notros medios empobinaos a xente que, mayoritariamente, nun ye especialista en macromagnitúes, siempres surde la mesma entruga: ¿cuánto son 7.500 miyones d’euros? La xente llega a entender los 15.000 o 18.000 euros que cuesta un coche porque pue facer comparances: “el coche cuéstame cuatru salarios, diez salarios, tres vacaciones…”. Pero 7.500 miyones, nun digamos ya un biyón, ¿qué significa?, ¿ye muncho o ye poco?, ¿a qué equival? Pues 7.500 miyones d’euros en seyes años equivalen, más o menos, a un añu y mediu de presupuestu d’Asturies y a diez de los presupuestos sumaos del Barcelona ya’l Real Madrid. Y agora la entruga: ¿esa cantidá ye muncho o poco pa la política choque inicial de descarbonización? Na mio opinión ye escoso, tamos falando d’una cifra baxa. Pero la principal batalla va tar na distribución, que va dase nel parllamentu d’Estrasburgu.

A.M.: La batalla de cómo se reparten esos fondos.

D.M.R.: Ehí va tar la madre’l corderu. Hai cuatru criterios a ponderar: nivel de desemplegu, nivel de renta, volumen d’emisiones contaminantes y presencia de mines de carbón. A Asturies benefícienla los niveles de desemplegu y tamién el volumen d’emisiones, pero perxudícala muncho los niveles de renta ya’l fechu de que namás que tenemos un pozu abiertu, el San Nicolás. La suma de los cuatru criterios beneficia riba tóo a los países del este y particularmente a Poloña, anque tamién beneficia a la rica Alemaña. Pero’l casu de Poloña ye perimportante porque falamos d’un país que nin tansiquier se comprometiera a tener emisiones de carbonu neutres en 2050. Podría dase la paradoxa de qu’un país recibiera fondos públicos ya inversión privada pa una política a mediu-llargu plazu que yá diz agora que nun va cumplir, mientres que sedríen maltataos otros países que tan dimpuestos a cumplir colos protocolos y alcordaes comunitarios ya internacionales.

A.M.: ¿Van mirar por nosotros n’Europa  o en Madrid, que nun sé ónde ta más difícile?

D.M.R.: Espero que sí, porque ye de xusticia, pero la esperiencia nun me fae mui optimista. Lo que falábamos d’una Poloña favorecía y que yá anunciara que nun piensa cumplir los obxetivos del añu cincuenta, llévamos a remembrar que les comunidaes autónomes como Asturies, que cumplieran con gran sacrificiu los obxetivos de déficit fiscal, acabaron pagando los desbardies de les que nun cumplieron y viendo como Cataluña o Valencia, incumplidores añu tres añu, volvíen ser, tamién añu tres añu, beneficiaes pol Fondu de Lliquidez Autonómica, pola retirada de peaxes nes autovíes ya otres coses menores.

A.M.: Ta claro, profesor, que la minería nun tien gran futuru.

D.M.R.: Eso ye clarísimo, pero ye que yá taba claro nos años sesenta del XX, d’aquella non tovía cola problemática ambiental, sinón cenciellamente económica. Pero les circunstancies históriques foran les que foran. El franquismu nun podía tensar más les rellaciones llaborales, con una clas obrera qu’entamaba organizase otra vuelta y que, concretamente, na minería asturiana nunca dexó de tener cierta organización, con un posu sindical potente. Amás falamos d’un seutor estratéxicu de primer orde. Cuando la transición, en plena cris económica y enerxética, encabronar a les cuenques mineres asturianes nun yera conveniente. Y asina tiramos ata la reconversión realizada pol PSOE, qu’aprofitó la so bandera esquierdista pa torgar muncha griesca y los fondos europeos pa tapar la realidá. Ata la escuela mines siguió colos sos programes docentes como si nun pasara nada, cuando les escueles franceses fueran tresformando dende la minería clásica haza especializaciones medioambientales, una reordenación qu’entamaran yá a mediaos de los setenta. Repito que la esperiencia debería amosamos dalgo y nesti casu yá vimos que l’alministración n’Asturies de los fondos europeos y particularmente de los fondos mineros ye una historia impresentable. Ye una historia de clientelismu, llocalismu malsanu, corrupción, decisiones antieconómiques…

A.M.: La cosa ye planificar a trenta años, o a los que seya, pero saber qué se quier facer.

D.M.R.: Ehí ta l’asuntu, que fue lo que nun se fixo enantes. Ye que nun tamos sólo nun procesu de descarbonización, non. Tamos falando d’una transición enerxética. Tamos falando d’un cambiu de modelu, Puede que teamos falando, cuásique, d’un cambiu de modu de producción. Y cuando emplego esti términu, modu de producción, toi emplegando intencionadamente esi términu marxista, porque tamos delantre d’un cambiu fonderu del capitalismu. Y nesa tresformación de la estructura económica la batalla presupuestaria tien gran importancia. Estos fondos dedicaos a la descarbonización nun son del biribiri, nun cayen del cielu, sinon que compiten con otros fondos. Puede haber una disminución de fondos agrícolas, fundamentales pa fixar población nel mediu rural; de fondos de cohesión, que permiten equilibrar rentes; de fondos estructurales, que financien los sistemes de comunicaciones. Ye qu’el cambiu de modelu nun pasa sólo pola descarbonización, sinón que afleuta a caltener población nes fasteres rurales, planes de reforestación con especies autóctones, pa modificar la ganadería haza un modelu estensivu non agresivu pa col mediu. Por eso ye mester planificar. Nun falo del gossplan, sinón d’una programación razonable, de programar el nuesu futuru a cincuenta años, que son menos de lo que paez. Otru asuntu importante ye si vamos basamos nun criteriu de tarrentoriu o nun criteriu de población. Voi desplicalo d’una forma que cualisquier asturianu pescancia. ¿Cómo entendieron los nuesos alminitradores los fondos mineros?, pues por población afleutada. Un erru d’órdagu a la grande. El problema del pieslle de les mines nun yera un problema de los mineros sinón un problema d’Asturies. Nun lo vieran asina. El SOMA yera un poder fácticu, que non democráticu nin representativu, y arrastró na so política a tou un país, incluendo a los mineros y, riba tóo, a los sos fíos, a los sos ñetos y a los conceyos de les cuenques. Yo espero que los políticos, especialmente los del PSOE, daprendieran la llección y vean qu’esti nun ye un problema mineru, sinón una posibilidá pa un país. Nesto soi un poco más optimista. Los cambios políticos de los últimos menses paecen sonar meyor, pero los analistes xugamos con funciones contínues, anque perdamos la vitalidá de les variables discretes, más con recurrencies que con discontinuidaes… Y querría comentar una última cosa: tenemos qu’entamar a facer controles en frontera del carbonu. Si descarbonizamos y permitimos a un tiempu importaciones d’aluminiu, d’aceru, de lo que seya, de países que incumplen los acuerdos de París, el protocolu de Kioto o, como la mesma Poloña comunitaria, l’alcordada de neutralidá pal 2050, taremos contaminando lo mesmo globalmente, tirando les perres y castigando a los países que cumplen los sos compromisos. Por cierto, allégrome muncho de qu’a esto fixera referencia ayeri n’Estrasburgu Jonás Fernández. El fechu qu’un eurodiputáu asturianu del PSOE plantegue esti asuntu ye mui importante. Y quiero creyer que seya significativo.

A.M.: Munches gracies, profesor Rivas, por estes reflexones, siempres tan clares ya entendibles.

D.M.R.: Bona tardi, Arantza Margolles, pero son cenciellinos apuntes al rau l’actualidá. Veremos qué pasa nes vinientes selmanes.      

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