L'antroxu n'Asturies: d'ayeri a güei
L’antroxu, en puridá,
entama de vienres, al día siguiente de les comadres, polo que nalgunos llugares
llamen a esi día vienres de comadrines.
Pero los díes grandes son el domengu
gordu, el llunes d’antroxu y,
ribatóo, el martes d’antroxu. Ye
entóncenes cuando apaecen les mázcares
y los mazcaritos, que, anque güei
podría pensase que ye cosa de fiestes urbanes, cellebrábense –y sigui
faciéndose- nes mesmes families, nes caseríes. Los mazcaraos facíen mofa de la
vida campesina y de la urbana, como buscando un paréntesis catárticu pa
custionar l’orde social establecíu. Ye por eso polo que una de les
característiques qu’entá podemos apreciar y que sigui furrulando igual que nos
antroxos tradicionales ye la tresgresión. Los homes disfrácense de muyeres,
putes munches vegaes, los ateos faense cures, los acomodaos faense méndigos y
los méndigos reis. Tamién ye corriente que se reciten poesíes sarcástiques y
que se canten coples irreverentes. Ye tal la subversión de roles que dalgunos
antropólogos calificaron, ensín entaramangase, al antroxu como día de la venganza. Pero cuerren malos
tiempos pal antroxu: la corrección política, esta vegada dende los que se
llamen progresistes, yá mos diz de
qué podemos disfrazamos y de qué non.
Ún de los rasgos del
antroxu ye que se comía abondosamente. Na casa campesina de la sociedá
tradicional consumíase lo meyor que se tinía y convidaben a los vecinos a
participar d’ello. Nun ye casualidá que nel asturiano actual el verbu antroxar nun namás significa correr l’antroxu sinón tamién comer ensín tasa. De fechu, el refraneru
recuérdanos que
n’antroxu
fartura,
dempués
fame segura.
L’antroxu ye ya yera
cellebráu per toa Asturies y con ceremonies y rituales mui asemeyaos en tolos
sitios, pero vamos aparamos en dalgunos llugares, d’antaño y d’anguaño. En
Sarzol, nel conceyu d’Eilao, los neños facíen manoyos de paya y cuerríen con ellos prendíos peles finques
de la parroquia, lo mesmo que facíen en Trabáu, nel conceyu de Degaña, onde al
manoyu llamen pachizu. Lo más
llamativo ye que invadíen toles güertes y lloses sacantes les que yeran de
malos vecinos, pa que nun tuvieren bona collecha. Ye evidente qu’aquel xuegu
infantil cuerrespondía con un ritual pa propiciar la fertilidá de la tierra.
En Xixón viense
cellebrando l’antroxu, cuando menos, dende’l sieclu XVII. Esti datu
tenémoslu porque fora entós cuando’l
párracu de San Pedro, un tal Bolde, espublizó severes amonestaciones pa que los
mazcaritos, asigún elli nes sos desmanes
y licencias, nun profanaren el suelu santu. Ye mui posible qu’a lo que se
refería esti cura yera a l’antigua costume d’entrar nos cimenterios nes nueches
de los ritos de pasu. Xixón cellebra l’antroxu dende’l vienres ata’l martes
pero los díes principales son los dos últimos. El llunes d’antroxu, al cayer la
nuechi, entama un desfile de carroces, cumparses y charangues, con una
participación multitudinaria. Al día desiguiente, martes, cellébrase l’intierru
la sardina, acompangada de plañideres vistíes de llutu, tirando l’emblemáticu
pexe a la mar y acabando con fueos d’artificiu.
Por embargu, la
recuperación del antroxu, prohibíu pol gobiernu de Franco en 1937, namás tomar
la ciudá y llograr la capitulación d’Asturies, y autorizáu otra vuelta en 1976,
amosa evidentes ellementos d’aculturación. Poques manifestaciones culturales
hai n’Asturies, non namás en Xixón, tan poco asturianes como esta que tratamos. Los antroxos de Xixón, y asina
lo recueyen cronistes ya investigadores, como tamién lo dexen claro grandes
pintores del XIX y de principios del XX, poco tienen que ver colos desfiles del
presente. Ata la victoria del fascismu na última guerra civil, los mazcaritos
yeran, xeneralmente, figures grotesques qu’amosaben irónicamente les miseries y
les contradicciones de la sociedá d’entóncenes. Diben armaos con escobes coles
que perseguíen a los viandantes de bones
costumes y manchábenlos con burraya. Le sos vestimentes y les sos actitúes
yeran asemeyaes a los guirrios y zamarrones del añu nuéu. En cambiu, anguaño,
l’antroxu de Xixón ye una probe copia de los carnavales de Río de Xaneiro o de
Tenerife, con plumbes, vistíos entallaos y música tropical.
Lo mesmo podemos dicir
del antroxu d’Avilés, nel que cuntamos con un descensu de la cai Galiana col yá clasicu ingrediente, insoportable nuna nueche de plenu iviernu, de
tirar calderaos d’augua enriba la xente dende los balcones. Agora bien,
n’Avilés permaneciera una tradición más que milenaria: la quema la vieya nel
miércoles.
Y falamos de que
“permaneciera” la tradición porque fora suprimía l’añu 2009. A instancies de la
esquierda bienpensante que vela pola moral como templariu en Tierra Santa,
amosando a un tiempu la so talla cultural, la quema la vieya fora refugada:
aquello yera denigrar a la muyer y a la tercera edá. Eso de quemar la vieya sonaba permal. Pero la
quema la vieya nun ye sinón un ritu pa quemar l’iviernu, ritu qu’Asturies
comparte cola Xermania y cola Escandinavia. Amás ye un ritu vinculáu a la diosa
madre, a la divinidá femenina, un ritu que resulta intolerable pa los políticos
(polítiques) feministes. Ye tóo d’esperpentu valleinclanescu. De los restos
quemaos de la vieya, del iviernu, ñaz la muyer xoven, la vida, la primavera, la
que vuelve a dar calor al mundiu. Tampoco sabrán estos munícipes d’escosu bagax
humanísticu ya inorancia supina de la cultura’l país, que lo que seguramente
llamen arco iris siempres fora l’arcu
la vieya. Ye más: metanes la cuaresma (esti añu ye’l 17 de marzu) ye cuando parte la vieya na tradición asturiana.
La so representación ye la de una vieya esgurripiada con una fueya bacalláu na
manu, pola dieta cuaresmal, y con siete pies, poles seyes selmanes de la
cuaresma y la del antroxu. Y pal conceyu de Salas, puede que tamién notros
sitios, cuando n’avientu entamen los díes, pasin a pasu, a medrar, dizse que
per
Santa Llucía
la
vieya estira la pía.
Pero de xuru qu’el
principal antroxu d’Asturies enantes de la prohibición yera’l de Ribeseya. Nos
años de la república llegaba haber bailles en tres sales simultániamente y les
cais de la villa taben atascaes pol tráficu rodáu tan impresionante qu’había.
Agora tamién sufriera cola mesma aculturación de Xixón o d’Avilés pero caltién
Ribeseya una tradición antigua, la llegada’l Rei Momo, que llee un pregón
festivu como manden los cánones.
Anque seya menos
importante polo que toca a repercusión, l’antroxu de Cazu, nel conceyu de
Ponga, conserva perbién toles característiques de los ritos de pasu más
antiguos. Na mañana’l domengu dos o tres mozos percuerren a caballu la
collación, pidiendo de puerte en puerte una voluntá,
lo que mos recuerda a l’aguilandu nadaliegu y a l’añu nuéu del guirria de la
cercana parroquia de Beleñu.
Queda falar del antroxu
d’Uviéu, importante fiesta dende antiguo na capital. Tien tolos ingredientes
d’aculturación de les demás poblaciones grandes y, por si poco fora, cellébrase
normalmente en plena cuaresma, lo que diz bastantina de los sos organizadores. L’ayuntamientu,
pa nun competir con otres fiestes y particularmente con Xixón, que ganara la guerra antroxera hai años, treslladó la
cosa a unes selmanes de baxa intensidá
folixera. L’antroxu d’Uviéu ye l’exemplu más claru del pasu del conceptu de
fiesta como rotura o cambiu de ciclu a otru conceptu nel que namás importa’l
cartelu d’actuaciones musicales o circenses y nel que mesmo da la nuechi de
solsticiu, el nadal, el vienres santu o los muertos. Ya esti añu Uviéu ye l’únicu
llugar que nun cellebra antroxu, antroiru, antroidu, antrueyu, entroidu,
antruexu, que varies son los nomes nel domininiu llingüísticu asturianu
(Asturies, Cantabria, Llión, Miranda de Douro, Estremaúra), sinón que cellebra carnaval.