Xueves de comadres, l'entamu l'antroxu
El final del ciclu
iverniegu asturianu pieslla col antroxu, tamién conocíu como antroidu y
antroiru. El términu antroxu procede
de la palabra llatina introitum, entrada, porque ye cuando la primavera
ta abriendo la puerte. De siempres que fuera una de les principales fiestes del
añu, amás de ser de les que más allargaben nel tiempu, porque podría tratase
cuásique d’una selmana entera, de xueves a martes. Eso, tanta folixa nuna
sociedá rural tradicional afitada nel autoabastecimientu, llevaba al esbardie.
Col antroxu, pesllando’l
ciclu iverniegu, acababen tamién los samartinos, que, centrales nel ciclu
serondiegu, entamaben, como mos diz el nome, por Samartín. Si nuna casería nun
mataran pal antroxu ye porque nun había daqué, porque nun tiníen. Yá’l
refraneru mos recuerda que
Antroxu
fuera,
el
que nun mate
nun
come morciella.
En munchos llugares
d’Asturies, como del restu d’Europa, l’antroxu entamaba col xueves de comadres,
una cellebración nel que la muyer ye’l centru. Ata hai poco tiempu los afiaos
facíen homenax a les sos madrines, munches vegaes en romeríes onde namás que participaben
elles, los neños y les madres d’esos neños, quedando más o menos al marxe los
paisanos. Dende siempres se vien diciendo que
El
xueves,
bon
día pa les muyeres.
Esta fiesta, como otres
munches tres la rotura de la sociedá tradicional, o desapaeciera o
tresformárase. La tresformación más importante viniera hai tres o cuatru
décades, cuando, na voráxine’l final del franquismu ya’l nacimientu d’una
sociedá más abierta, les muyeres –y mui específicamente les feministes-
alcontraron nesti xueves una triba revindicación. En Xixón, la ciudá asturiana
más lliberal dende siempres, yá veníen cellebrando les comadres el so día dende
los años sesenta, con fiestes privaes, anque munches vegaes en llugares
públicos como cafés ya hoteles. Hai que notar que l’antroxu, non namás que la
fiesta comadres, taba prohibío embaxo’l franquismu. A Franco, a los militares y
a los falanxistes de xuro que-ys daba lo mesmo, pero fora la ilesia católica la
que persiguiera con saña al antroxu, una fiesta que consideraba de raigañu
paganu.
La tardi de comadres
cellébrase agora, y tamién enantes, en munchos llugares d’Asturies, pero
nalgunos sitios sobrovivió con más xixa y, tres el franquismu, resurdiera
potente. En Grao, anque nun tien dengún calter específicu, congrega dende
siempres a munches muyeres. N’Avilés ye fiesta mui ruidosa pero ensín gran
tradición y tién como atractivu fundamental la nuechi caliente, que da más pa analises sobro la subcultura porno
que sobro antropoloxía cultural.
Ye en Xixón y La Pola
(conceyu de Siero) onde meyor se conservara la tradición, anque, evidentemente,
mui alteriada pola llarga nueche prohibicionista y la cris de los antigos
modelos tradicionales. En Xixón cellébrase una romería en La Talaya, nel gumiu
de Santa Catalina, onde traten de reproducir de dalguna manera la fiesta de
madres, madrines y neños d’antaño, magar que, llóxicamente, nun se puede llegar
a tanto. Ente otres coses, anque puea paecer anecdótico, nun se reproduz del
tóo porque ente les asociaciones
organizadores nun ta, precisamente, mui consolidada la figura de la
madrina, porque la madrina ye la que lleva al neñu a la pila bautismal
cristiana. La madrina xura entós, ante la ilesia, llevar pel bon camín al so
afiáu si faltara la so madre. Nostante, la figura de la madrina ye de raigañu
ancestral, quedando na mitoloxía nórdica y xermánica como la fada que curia pol
neñu, una triba d’ánxel de la guarda na tradición oriental qu’heredara’l
cristianismu. Tóos sabemos, anque seya pola película de Disney, de les tres
fades madrines de Cenicienta, que representen, a un tiempu, les tres virtúes
teologales.
Ye interesante remembrar
que la dirección de la vieya fábrica tabacos de Cimavilla, güei desapaecía ya
en procesu de rehabilitación pa otres funciones, permitía esi xueves a les
trabayadores salir tres cumplir media xornada, pa que comadraran, costume que
data, asigún documentos, de, cuando menos, 1885.
La Pola –dicen qu’el
pueblu más festeru d’Europa- cellebra, ensin duldia dala, la fiesta les
comadres mas antigua de cuantes tenemos datos. Yá en 1837 apaez nes cróniques,
diciendo que trátase d’una tradición que vien de munchos años atrás. Paez ser
qu’enantes del xueves de comadres, un par de selmanes enantes, cellebraben un
xueves de compadres, pero esta fiesta masculina de padrinos, padres y afiaos,
nun pasó de finales del XIX, amás de nun gociar de munchu raigañu. Ye propio de
La Pola el bollu comadres, pal que
nun hai una receta única, siendo unos mui acurasanaos
ya otros más consistentes. Lo que si lleven tóos ye mantega, cuásique nunca
presente como ingrediente notros bollos preñaos que se-ys paeza. Los paisanos
polesos, siempres recelosos del xueves de comadres, dicíen qu’a les muyeres
prestabá-ys el bollu preñáu porque siempres tinía’l chorizu dientro.
En Villaviciosa tamién se
cellebra dende siempres el xueves de comadres, anque con característiques
peculiares. Equí los xóvenes, lo mesmo mozos que moces, xuben al monte Cubera y
tan ellí de folixa ata dempués del atapecer. Asigún la tradición, les úniques
persones mayores que pueden dir con ellos son les sos madrines. Tamién equí
ye’l bollu preñáu la vianda principal y tien centralidá como bébora la sidre.
Dalgunos autores piensen que nes comadres de Villaviciosa entemécense fiestes
d’antroxu con fiestes d’iniciación sexual, averándose un tanto a les
matronalies, les fiestes que les muyeres casaes cellebraben n’antigua Roma.