El repunante como categoría científica



Pué que pal repunante ser talo seya una manera de comportase nel mundiu, una manera que podría resumise nuna máxima: si nun-y gusta como soi, cambie vusté. El repunante sabe qu’el problema de ser sarcásticu ye que provoca que, en munches ocasiones, la xente recházalu por una prepotencia que nun tien, porque elli vese como una persona que, cenciellamente, aplica la llóxica. Ya, entóncenes, escontra esta actitú de los otros, simplemente diz que, como-y importa muncho la opinión de los demás, ponse mui atristayáu. Esa ye la razón pola que pásalo mui mal cuando ve que los fíos d’una moza o d’un mozu que tuviera hai tiempu son mui feos. Y pásalo mal por l’otru, porque piensa qu’eso nun pasaría si los neños foran tamién suyos.

Un gran repunante como Bob Marley resumiera perbien la custión cuando, ente guitarrina y trompetona, cantaba aquello de que yera responsable de lo que dicia y non de los qu’otros entendieren. Hai inclusive una corriente más radical. Un tal Chus de Nazaret, siendo neñu, escapó de la manu la madre nel mercáu la capital. La probe muyer anduvo tol santu día percorriendo los caleones ata que lu alcontró d’espirica colos sacerdotes. Riñéralu pola preocupación y el miéu que pasara y va’l carapih.o y diz; “¿qué pasa, nun sabes que debo d’ocupame de les coses de mio padre?”. María, qu’asina se llamaba la bona madre, miró con xeitu de munchu aguante pa un cielu que cruciaba una palomba blanca. De grande fundara una escuela que sigui viva y los más estremistes d’ella formen el Círculu de Texas, que trabaya sobro la cantidá de problemes sociales que se podría solucionar con una motosierra.

Pero, más alló de l’autoidentificación del repunante, vamos dir a la so conceptualización académica, formada dende fuera. ¿Ye’l repunante una categoría científica? Vaigamos por partes. La ciencia ye la suma d’un obxetu ya un métodu. Entóncenes la entruga ye otra: ¿ye’l repunante un obxetu d’analís pa la ciencia al que más lluéu daplicaremos un métodu, yá seya sociolóxicu, antropolóxicu o inclusive teolóxicu? Analicemos lo que los científicos dicen del repunante, aplicando un criteriu de demarcación positivista que podríamos encuadrar nel falsacionismu sofisticáu de Lakatos y la so teoría de los programes d’investigación.

Alcuentren estos investigadores dos característiques nel repunante: el sarcasmu y la ironía. Son categoríes non esclusives del repunante, pero valores representaos conforme a a distribución ɸ, tamién llamada normal, gaussiana o laplaciana, raramente s’alcuentren fuera de la muestra estadística de los repunantes. La razón empírica llévamos a que, como escribiera el divín marqués de Sade, ye fonderamente raro que quien tea munchu conocimientu seya al empar mui amable. Por eso una de les característiques del repunante ye la de, coincidiendo cola so mesma autodefinición, ser espertu n’aparentar que-y interesen les opiniones de los demás. La sabiduría popular yá mos falaba d’esti fechu diferencial cuando, acudiendo por exemplu al refraneru asturianu, dizmos qu’al repunante, como al gochu, máteslu o déxeslu.

Esto polo que cinca al sarcasmu. Analicemos agora la ironía. Esta figura comunicativa va íntimamente lligada a la risa, pero non a la risa qu’una actitú o una esposición provoca en terceres persones receptores, sinón a la que provoca, delles vegaes silente, nel emisor. Rise ye bono. Dicen los anatomistes que tonifica los músculos de la cara. Tamién opinen lo mesmo les industries químiques que forren la so riñonada con cremes d’aloe vera (que ye una planta como los borbones, de la que se descubre cada día nueves propiedaes), y d’acidu hialurónicu (qu’hai dos años naide nun lu conocía y agora val pa tóo y ata los disléxicos ensín estudios saben pronuncialo), productos pa tapar les engurries d’espresión. Pero mester ye rise al mou humanu, que tamién rin les yenes y nun entienden los chistes.

El repunante risi, riba tóo, de sigomemu. Ya esto por dos razones. La primera porque, por definición, considera la so visión del mundiu muncho más rica y divertía que la de los otros. La segunda, íntimamente lligada a l’anterior, porque nun-y interesa de los demás los chistes nin los comentarios cachondos porque xúlgalos cuasique siempres chabacanos y de mal gustu. Amás, siguiendo a Bentham y a Mill, alcontramos tamién un ellementu utilitarista nesta visión: aquelli que se rí de sigomesmu ye perafortunáu, porque nunca-y va faltar motivu de diversión. Amás, el repunante sabe que si nun se rí ún de sigomesmu, la vida va facese más llarga de lo que ye y, entá peor, acabando de maltomáu.

Como bien dicía Eben Alexander, la risa y la ironía son los medios qu’utiliza’l nuesu corazón pa recordamos que nun somos prisioneros d’esti mundiu, sinón viaxeros de pasu. El gran neurociruxanu ponía’l deu na llácara: el repunante tien un espíritu trescendente. Por eso hai tantos repunantes ente los francmasones, especialmente nos que siguin la marca de la Gran Lloxa Unía d’Inglaterra. Ellos saben mui especialmente, porque pa eso siguin ritos ancestrales y xuramentos medievales, qu’un home llega averase a eso que llamen sabiduría cuando, viendo películes d’adolescentes persiguíos de nueche pela biesca o acorripiaos nuna casa victoriana, ponse de parte del psicópata.

Alcontrar lo cómico en tóo ensin perder la seriedá ya’l puntín de sarcasmu impertinente, ye de repunantes. Dizlo mui clariquino’l protagonista d’una de les principales películes de cultu de la historia’l cine, Bitelchus: “viera L’exorcista 169 vegaes y cada vuelta la encuentro más graciosa”.

Na lliteratura contemporánia, si hai un personax que representa la sencia del repunante ye Guillermo de Baskerville, esa fusión de Sherlock Holmes y Guillermo d’Ockham, tresuntu al empar de Hume y Montaigne, que ye’l protagonista de la novela d’Eco El nome la rosa. El so discípulu, el noviciu Adso de Melk, remembra: “na mio tierra, cuando dalguién fae chanza, diz dalgo y dempués ruempe a rir escandalosamente, pa que tóos rían cola broma; el mio mayestru Guillermo, en cambiu, namás ría cuando dicía coses series, y manteníase perseriu cuando yera suponer que taba bromeando”. Nun escaezamos que tol misteriu de l’abadia esñala al rodiu d’un llibru sobro la risa escritu por Aristóteles y refugáu polos padres de la ilesia y persiguíu xabazmente, dando por segura la so esistencia, pola inquisición, aquellos dominicos que foran exemplu paradigmáticu de maltomaos a lo llargo la historia.

Dicen los principales investigadores de la moderna psicoloxía, la que vien dempués de Freud porque don Sexismundo taba más interesáu en pirules y fañagüetes, que ye mester rise de les coses pa caltener l’equilibriu. El repunante sábelo por intuición, o igual pol inconsciente collectivu, la sincronicidá y la epixenética. Ye qu’el repunante ye más de Jung que de Freud. Pero lo cierto, tres aplicar les régules de consistencia y de parsimonia, vemos qu’el repunante nun se preocupa del equilibriu. El repunante ye más un magu qu’un equilibrista, que son les dos formes opuestes d’asumir la vida y d’alfrentase a ella.

Un equilibrista ye un mayestru en burllar la inestabilidá, mientres qu’un magu yelo en burllar la probabilidá. Un magu siempres fae suya la crítica de Nietzsche, que dicía que la probabilidá quier encerrar na so xaula a la posibilidá y, asina, suañar con que lo probable goce de la enorme potencia de lo posible. Un equilibrista sigui la estratexa’l koala, esi peluche tan simpáticu de les biesques d’Australia, siempres apostando pola eficiencia y cuásique siempres n’equilibriu, con baxu consumu y riesgu altu. Pero’l magu, estirpe a la que pertenez el repunante, aplica la estratexa la rata, esi asquerosu roedor, siempres apostando pola eficacia y lloñe de cualisquier equilibriu, con altu consumu y riesgu baxu. Por eso, siguiendo el conseyu del mayestru Galbraith, el repunante opta siempres polo desagradable enantes que polo desastroso.

Quédamos un puntu por analizar, que ye custión tan importante como perifrástica, que requier d’una amplia consideración hermenéutica: ¿pueden los repunantes agrupase?, ¿considera un repunante a otru como par o aplica a otru repunante los mesmos criterios qu’a otra persona cualisquiera? Equí los resultaos de la investigación nun son concluentes. Dalgunes xeneralidaes podemos sacar pero nun son definitives, aunque esperamos tenelo más afinao pa enantes de que conozamos les conclusiones sobro la xestión de la pandemia la covid nel reinu d’España.

Pel momentu namás cuntamos col ensayu sobro una muestra rellativamente reducía nes brumoses tierres de los ástures, un país poco comprensible pa la llóxica formal y menos entá pa la llóxica dialéctica. De toles formes, l’estudiu ye significativu porque, asigún analises de regresión múltiple, los repunantes concéntrense fundamentalmente n’Asturies ya Inglaterra. Sedría conveniente aplicar la mesma metodoloxía con una muestra inglesa, tierra tamién brumosa de difícile comprensión embaxo los parámetros de la llóxica.

Pero, recurriendo a un enfoque estructuralista eclécticu, podemos sacar dalgunes conclusiones. En primer llugar, la xuntanza repunante caltién les fundamentales característiques d’identificabilidá y de permanencia, que son los primeros rasgos d’esistencia d’una estructura. En segundu llugar, tóos y caún de los ellementos que la formen son identificables na so unicidá. En tercer llugar, si ún de los ellementos estructurantes falta o modifica’l so comportamientu, la estructura vese modificada. Les rellaciones de causación son circulares, non lliniales. Bien podríamos calificales como rellaciones de causación espíchiques.

Polo tanto, la categoría de repunante, non namás ye de rangu científicu cuando l’analizamos como obxetu individualizáu d’estudiu, sinón que tóo paez indicar que la repunancia cumple colos requisitos metodolóxicos pa ser un sistema, entendíu como conxuntu d’estructures agrupaes en modelos, conforme a la metodoloxía clásica fenomenolóxica que mos vien dende Seaussure y Lévi-Strauss.

Terminamos citando a ún de los más preclaros repunantes del sieclo XX y faciéndolo nel so idioma pa nun perder migaya de conteníu nin tampoco de contestu. Escribe Julio Cortázar “¡no es por una cuestión de culpa, che; sos dostoyvskianamente asqueroso y simpático a la vez, una especie de lameculos metafísico!”.

Entradas populares de este blog

"Asturies tinía la soberanía propia d'un estáu: moneda, defensa ya esteriores"

Les multinacionales fieden a cuchu

Otru cambiu educativu pa siguir el mesmu mal camín