Exemplu, recuerdu ya honor
(El Fielato, 24 de xunu)
Hai
díes nos que tal paez que los astros confabúlense contra tí o contra los tuyos,
hailos inclusive nos que los dioses, como pensaben los antiguos, abandonen a
toa una nación, permitiendo que los males y les gafures caigan sobo ella. Esti
fin de selmana pasáu fora un momentu d’esos negros pa la cultura asturiana. Con
poques hores de diferencia morríen dos figures icóniques d’esti país: Celestina
Sánchez y Xosé Naveiras. Munchos sabrán d’ellos polos sos nomes de bautizu pero
otros munchos de xuru que los conocen como Celestina Cá Sancho y Pepe’l
Ferreiro.
Celestina
yera d’Ambás, nel conceyu de Grao y fora una muyer de pueblu, una aldegana como
tantes otres. Y como tantes otres, como la mayoría de les muyeres rurales
asturianes, y munches urbanes porque Asturies fora un país rural ata los años
setenta, cantaba, recitaba, sabía histories… Tuvimos la suerte, non ella sinón
nosotros, los asturianos del presente, de qu’un ñetu-y sacara tolo que sabía.
Ye Xosé Ambás, al que munchos conocerán de la televisión y de les sos
escursiones cantando y recopilando pieces peles cocines, les antoxanes y los
corredores. Celestina Cá Sancho convirtiérase nuna figura central na
recuperanza de la música tradicional y viera como los sos cantares acabaron en
discos, grabaos por xente mozo y escuchaos con devoción por miles de persones.
La
historia de Celestina ye la de munches muyeres, tamién d’homes, pero la
tradición musical más doméstica, dende les añaes ata los romances, yeran más de
muyeres, especialmente nel occidente, onde los instrumentos de percusión son
perimportantes. Ya esos instrumentos, pandeiros y panderetes, yeran propios de
muyer, como la gaita o’l vigulín yeran más d’homes, anque de tóo hebo y, agora,
nun mundiu más abiertu, entá muncho más. Fora la complicidá d’un ñetu lo que
fixo de Celestina un iconu de la nuesa cultura, ata’l puntu de ser visitada por
músicos ya investigadores de decenes de países de la Europa atlántica. Hebo ehí
dalgo que perdimos en bona midía: la continuidá cultural, que dase cuando los
nuevos son conscientes de la so heredá y de la grandeza d’ella. Y deciden sacar
a los vieyos del arcón y revindicalos, revindicando asina una historia ya un
país.
Pepe’l
Ferreiro, ferreru y fíu de ferreru, entamó hai décades a montar lo que diba ser
el Muséu Etnolóxicu de Grandas de Salime. Nun momentu nel que los oficios
rurales, la estructura preindustrial, amoriaben nos nuesos conceyos y cuando
los museos d’esi tipu yeran más tanatorios pa embalsamar lo que creyíen muerto,
Pepe construyó un muséu activu ya interactivu, nel que les pites nun taben
disecaes nin enxaulaes sinón qu’andaben abeyando pellí, onde la fragua nun se
prendía pa que la vieren los turistes sinón que yera la de siempres, la de la
familia de los ferreros de Grandas, la suya. Al final funcionarizáronlu, lo que-y vinía bien por aquello de la seguridá
social y de la xubilación cuando viniere, pero siempres fora indisciplináu y
amigu d’andar pel mundiu a la so manera. Ata se metiera en política, pero la
cosa nun pintó bien.
El
muséu de Grandas de Salime ye exemplu de muséu etnográficu nel mundiu y, anque
contara con sofitos, fora Pepe l’alma d’aquello. Pero chocó col despotismu nada
illustráu d’un gobiernu asturianu que lu echó
pa poner al frente a un home del partíu que yera segovianu y que falaba
mui bien catalán. Nun lu dexaron nin llevar la ropa porque, como nun yera un
muséu-tanatoriu, la ropa del ferreru que colgaba nel percheru yera la suya, non
una fecha de mentira copiando la d’un ferreru de los años cuarenta. Faltáben-y
dos años pa xubilase, colo que la vesania d’aquel gobiernu d’incultos, de cuyos
miembros yá naide se recuerda salvo qu’acaben nalgún xulgáu, fora descomanada.
Esta
ye la historia d’Asturies, la nuesa historia, na que sólo la voluntá ya’l
trabayu bien fechu ye a llevantala, seya la d’un paisanu o la d’un mozu ya una
güela. De les altures de Fruela, de Suárez de la Riva y de la mayoría de los
ayuntamientos poco puede esperase.