Sí que vamos ver cambios culturales


El Fielato, 23 de setiembre.

Ye un tema recurrente nos medios y nes converses cuotidianes falar de cómo y ata qué puntu esta pandemia de la covid va cambiar les coses pa un futuru más o menos cercanu o más o menos llonxanu. Cabe que, si la cosa dura muncho, vengan cambios radicales nel nuesu sistema socioeconómicu y nos mesmos xuegos d’equilibrios mundiales. Ensín les epidemies nun podríamos entender loa ascensos y les cayíes de los grandes imperios, dende Roma ya España a los Estaos Uníos, pasando pola Francia de Napoleón.

Difícile ye valorar agora si esta pandemia actual va tener tan poderosos efeutos, pero si ye seguro que mos cambiará usos y vezos del día a día, gustos,  formes d’emplegar l’ociu, modelu d’espectáculos… Vamos atender a unes coses que mos parecen naturales pero que toes vinieron impulsaes por cambios ideolóxicos, enfermedaes o situaciones esceicionales.

El caballu como alimentu. La ilesia prohibiera n’alta edá media, a impulsos de los cistercienses, el consumu de carne de caballu. Los templarios impuxeron en media Europa la prohibición. Inclusive en momentos d’asediu por fame, cuando la xente comía tolo que tinía a manu, los flaires guerreros defendíen a muerte a los sos caballos, y nun los comíen anque morrieran de vieyos o en combate. Pero llegó la guerra francoprusiana de 1870 y la república alfrentárase a la costume. Conclusión: güei sólo los franceses comen habitualmente carne de caballu.

Cocidito madrileño. El pote de garbanzos con verdures y pita yera platu festivu xudíu y los cristianos adoptáronlu pa la xinta’l domengu. Cuando entamara la persecución y, riba tóo, tres la espulsión de los hebreos, añadieron carnes de gochu pa demotrar que nun yeran xudíos y llamáronlo cocido.

¿Té o café? El café yera la bébora estimulante de tola bona sociedá europea dende’l XVII al XIX, ata la época napoleónica. Bonaparte y los sos alliaos, ente ellos Carlos IV d’España y, dempués, el so mesmu hermanu, Xosé I, bloquearon les islles britániques y los sos habitantes, en viendo que nun tiníen el café que procedía de les colonies españoles, tuvieron qu’optar pol té de les suyes, India y Ceilán. Güei la Europa continental toma mayoritariamente café y la insular té.

¿Una copa de brandy? Esta ye entruga típica de les noveles y les películes ambientaes nes clases altes ingleses. Falamos de finales del XIX. Entóncenes el whisky yera bebía de campesinos escoceses ya irlandeses y de proletarios ingleses. Pero en 1870 la filoxera entró na península ibérica, llegando en 1894 al Marcu de Xerez. Al poco tiempu, los precios del brandy yeran tan altos que munchos burgueses tuvieron que recurrir al whisky, pa lo que dalgunos destileros d’Escocia supieran dar bona rempuesta. Güei ye’l brandy l’espirituosu más apreciáu, pero por una minoría aristocrática.

Con protección de cristal. En 1902, la Conferencia Internacional de Tuberculosis, propón contra la espansión de la enfermedá midíes profiláctiques, ente elles, les ventanielles de los teatros, de los bancos y de les estaciones de tren.

L’aceite de tola vida. Ata bien entráu’l sieclu XX, l’aceite d’oliva yera consumíu nes sos zones de producción, sacantes n’hoteles o grandes restoranes. Al acabar la guerra civil española y con una posguerra de fame y necesidá, el gobiernu de Franco punxo en circulación la cartiella racionamientu. La xente, pa tener qué comer, diba col cartón a los centros d’abastecimientu militares y falanxistes. Pues resulta que na dieta había una ración d’aceite d’oliva y asina se fora espardiendo por países como Galicia y Asturies, ode’l so consumu yera, ata entós, marxinal.

¿Qué cambios del día a día mos traerá la covid? Nun lo sé, pero de xuru qu’unos cuantos.

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