La ceremonia de la confusión
(El Fielato, 27 de xineru)
El debate
sobro les restricciones aplicaes como midíes contra la covid ye tan desquiciáu
como, notres ocasiones, les restricciones mesmes. La hostelería considérase
inxustamente tratada porque, como aseguren los espertos, la mayoría los
contaxos prodúcense en reuniones familiares ya en fiestes improvisaes por
grupos d'amigos, vecinos o veceros d'un llocal. Lo mesmo cabe dicir de los
tresportes; nos modos públicos, especialmente nes grandes concentraciones de
población, próducense más contaxos que nos restoranes. Si los espertos lo
dicen, y hai gran coincidencia ente ellos, yo doilo por cierto.
El fechu de
qu'esos espertos nun tean unanimidá de criteriu o que tantes vegaes anduvieran
enquivocaos ye dalgo desplicable. Claro que yelo si se conocen los rudimentos
de la metodoloxía científica. Cuando se produz un fenómenu, una anomalía, que
fae quebrar el modelu desplicativu válidu ata'l momentu, cuando desapaez lo que
en ciencia denomínase "paradigma", ábrese un períodu confusu que
durará mientres nun algamen unu nuéu. Mentanto, el conocimientu avanza sobro la
preba y l'error. Amás, la rapidez d'esi avance nesta ocasión ta siendo notable.
Más lluéu
lleguen los políticos, los contertulios de piteru, les redes sociales y, en
medio, unos ciudadanos que nun saben a qué atenese. Escribía hai unos díes
Fulgencio Argüelles que, testualmente, "los políticos yá nun tan arrodiaos
de sabios conseyeros sinón d'asesores d'imax que xestionen vanidaes,
superficialidaes y descaros". Causa estupor, por exemplu, escuchar al
representante-portavoz del executivu dicir que naide nun va a un bar pa tar
solu n'una esquina, colo que reducir aforos tampoco ye una midía efectiva, lo
que significa en "román paladín" que la única midía llóxica ye'l
pieslle. Nun sé si esta xente va a los bares. Yo sí y, mui frecuentemente, voi
solu, siéntome "nuna esquina" pa lleer el periódicu y tomar dalgo. Y,
como yo, munches otres persones. Atiéndeme un home o una muyer con mazcarina,
dispensen xel enantes y dempués de garrar el diariu, llimpien la mesa enantes
de que me siente...
Pero, per
otra parte, d'ehí a oponese a cualisquier restricción medra un abismu. Les
alministraciones, sacantes de que caminemos directa y llanamente haza un estáu
policial que se meta ata na cama d'ún, poco puén facer escontra convocatories
privaes y nada nes fiestes y reuniones familiares. Oponese a eses restricciones
sedría dalgo asemeyao a que, dao que la mayor parte de los menores golpeaos
sonlo polos sos padres en casa, se permitiese que los golpearen na cai unos
cuantos desconocíos.
Agora bien,
tampoco ye aceutable la crimininalización sistemática de la ciudadanía pola
parte de quienes deben xestionar la "res publica", seya una pandemia,
seya una cris económica, seya una ñevada o una borrasca. En 2008 el gobiernu y
los sos portavoces oficiosos de los medios atribueron ensín ponese colloraos la
recesión a que los ciudadanos vivieran "perriba les sos
posibilidaes". Vaya, que la culpia de tóo yera de los que pidieran un
préstamu hipotecariu, marcharan de vacaciones o compraran un teléfonu d'última
xeneración. Yera'l mesmu gobiernu que, a la mesma vegada, pidía revitalizar el
consumu para nun entrar nuna recesión deflacionista. Agora los gobiernos
culpien de la espansión de la enfermedá tamién a los ciudadanos por disfrutar
de la navidá "más de lo necesario". Y son los gobiernos cola
iniciativa d'avientu de "salvar la navidá", illuminando unes cais pa
que, igual, naide nun saliera a velo, promulgando normes escepcionales sobro
horarios, ya otres coses d'esi tenor. Yá lo fixeran nel branu, abriendo
fronteres y relaxando les midíes pa "salvar el turismu".
Tal paez
qu'un gobiernu nun ye l'encargáu de xestionar y dirixir, sinón un simple testigu
de los comportamientos, tal paez qu'irresponsables ya ignorantes por
definición, de los ciudadanos. Nun sé cómo definiría Churchill a esti tiempu
nuesu, cuando dicía hai ochenta años qu'el problema de la so época consistía
"en que los homes nun quieren ser útiles sinón importantes".